Partnerzy serwisu:
Mobilność

Autobus elektryczny, ale tylko z superkondensatorem. Dobry pomysł?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Autobus elektryczny, ale tylko z superkondensatorem. Dobry pomysł?
fot. Bin im Garten, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimiedia c
A może nie bawić się w wypychanie autobusu bateriami, tylko stworzyć pojazd zasilany wyłącznie superkondensatorem? Taka technologię rozwijają chińscy producenci, a w Europie wprowadza ją firma Chariot E-Bus.

Firma jest związana z chińskimi producentami autobusów i podzespołów do nich. Dwunastometrowe pojazdy produkuje spółka Higer, a superkondensator Aowei Technology. – Chariot E-Bus zajmuje się dostawą pojazdów na rynki europejskie – tłumaczył, podczas targów Trako 2017 przedstawiciel firmy, Milen Milew.

Dziś 26 pojazdów kursuje po izraelskim Tel Awiwie, pięć kolejnych w serbskim Belgradzie, a kolejne dwa w austriackim Grazu. Kolejne testowe egzemplarze kursują w rożnych miastach Rumunii i Bułgarii.

– Pierwszy egzemplarz wypróbowaliśmy w Sofii, na 11-kilometrowej linii. Prototyp był ładowany prądem z linii trolejbusowej, z napięcia trolejbusowego – tłumaczył Milew. – Autobus był w stanie przejechać 25 km na jednym ładowaniu, które trwało od 2 do 5 minut. Punkty ładowania były umieszczone na końcach linii, poza przystankami. Efektywność rekuperacji energii średnio wynosiła 32 proc. – wyliczał.

Główną zaletą superkondensatora w porównaniu do baterii jest jego bardzo szybkie ładowanie (choć też rozładowywanie). Nie musi wiec być ładowany w nocy. W dodatku pozwala na rekuperację, bo może odebrać dużą ilość energii w krótkim czasie hamowania. Po trzecie ma o wiele większa żywotność niż bateria, która traci swoją pojemność po kilku tysiącach ładowań. Sa też minusy, jak mniejsza pojemność, czy konieczność pracy na wysokich napięciach.

– W Sofii autobus zużywał zwykle 1,1 kWh/1 km - zaznaczył Milew. Autobusy elektryczne Chariot bardzo spodobały się w Belgradzie, gdzie kursują od 2016 r. na 16-kilometrowej, śródmiejskiej linii. Są ładowane raz podczas kursu, przez ok. 10 minut. Całkowity czas przejechania linii w tę i z powrotem wynosi 88 minut.

Na podstawie tych doświadczeń władze miasta planują całkowicie wymienić tabor kursujący w centrum miasta na elektryczny, w tym zlikwidować trolejbusową sieć trakcyjną - powiedział Milew.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Stalowa Wola ma już elektrobusy

Komunikacja

Stalowa Wola ma już elektrobusy

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

W Białymstoku debiutują elektryczne Yutongi

Komunikacja

W Białymstoku debiutują elektryczne Yutongi

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Stalowa Wola ma już elektrobusy

Komunikacja

Stalowa Wola ma już elektrobusy

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

W Białymstoku debiutują elektryczne Yutongi

Komunikacja

W Białymstoku debiutują elektryczne Yutongi

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5