Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę
źródło: citymobil2.euautobusy bez kierowcy
Do końca sierpnia potrwają testy autobusów bez kierowcy, które od tego weekendu jeżdżą po promenadzie Torregrande w pobliżu włoskiego miasteczka Oristano. Pomysł jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Dwa małe busiki, każdy z miejscem dla dwunastu pasażerów, jeżdżą po promenadzie w Oristano na zachodnim wybrzeżu Sardynii dzień i noc. Nie przekraczają 20 km/h, choć mogłyby jeździć szybciej. Chodzi o zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa, bo po promenadzie Torregrande chodzą w tym czasie spacerowicze, biegają dzieci, itp.

– Te autobusy są pierwszymi tego typu pojazdami, które działają w normalnym środowisku, w którym chodzą ludzie i jeżdżą samochody. Na świecie są przypadki pojazdów bez kierowców, które wożą pasażerów, ale zawsze korzystają z oznaczonej i zabezpieczonej trasy – tłumaczy w rozmowie z "La Stampa" Luca Guala, inżynier koordynujący projekt na Sardynii.

Mieszkańcy Oristano i turyści są busami bardzo zaciekawieni. Przejażdżka jest darmowa. Autobus zatrzymuje się na każdym przystanku na nieco ponad dwukilometrowej trasie. Jadąc, korzysta z bardzo zaawansowanego GPS–u a także z dwóch laserowych czujników, które potrafią wykryć przeszkodę na trasie, również coś co wtargnęło przed maskę nagle. W takiej sytuacji koła są automatycznie blokowane. Autobusy są zasilane bateriami. Jeśli system wykryje, że poziom naładowania baterii mocno spadł, pojazd zwalnia i oszczędza prąd na tyle, by był w stanie dojechać do punktu ładowania.

Autobusy są produktem francuskiej firmy Robosoft. Ale to efekt współpracy prawie pięćdziesięciu firm i ośrodków badawczych z całej Europy w ramach programu CityMobil2, współfinansowany z unijnego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego. Pieczę nad nim sprawuje instytut transportu i logistyki Uniwersytetu w Rzymie. Eksperyment w Oristano to efekt współpracy władz miasta i firmy MLab z Cagliari, która zajmuje się doradzaniem w zakresie zrównoważonego transportu. Autobusy będą w tym roku testowane również w innych miejscach – w hiszpańskim Leon, francuskiej La Rochelle oraz w Lozannie. W przyszłym roku projekt ma zostać zaprezentowany podczas wystawy Expo 2015 w Mediolanie.

Transport publiczny bez kierowcy na razie na świecie raczkuje, choć kilka miast rozważa wybudowanie np. monoraili, które nie wymagałyby maszynisty. Na londyńskim lotnisku Heathrow funkcjonuje system PRT (Personal Rapid Transit) o nazwie ULTra, który składa się z kilkuosobowych wagoników wożących pasażerów między terminalami. Podobny system ma od przyszłego roku działać w Masdaar City w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Oba jednak poruszają się po wyznaczonych torach.

Za to w przyszłym roku w brytyjskim Milton Keynes mają ruszyć testy systemu PRT, który będzie się składał z pojazdów bez kierowcy, który nie będzie miał z góry narzuconej trasy, tylko samodzielnie wybierał drogę do wskazanego przez pasażera punktu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Komunikacja

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Jakub Dybalski 25 października 2015

Autobus bez kierowcy? W Chinach już przewiózł pasażerów

Komunikacja

Rzeszów. Prezydent chce kolejki nadziemnej. Innowacja czy "miś"?

Przestrzeń

Zobacz również:

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Komunikacja

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Jakub Dybalski 25 października 2015

Autobus bez kierowcy? W Chinach już przewiózł pasażerów

Komunikacja

Rzeszów. Prezydent chce kolejki nadziemnej. Innowacja czy "miś"?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5