Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Austria: Sankt Pölten myśli o szybkim wdrożeniu trolejbusów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Austria: Sankt Pölten myśli o szybkim wdrożeniu trolejbusów
Burmistrz Sankt Polten w Linzu, mat. pras.
Austriackie miasto Sankt Pölten, położone przy głównych szlakach komunikacyjnych łączących Wiedeń z zachodem kraju, dąży do budowy sieci trolejbusowej. Nowy środek transportu ma połączyć w sumie trzy sąsiadujące ze sobą miasta. Zdaniem władz, koncepcja jest możliwa do zrealizowania w ciągu dwóch lat.

Pierwszy trolejbus w Austrii wyjechał w 1907 roku w Gmünd. Dzisiaj trolejbusy kursują tylko w dwóch miastach: Salzburgu i Linzu. Jednak wkrótce w ich ślady planuje pójść Sankt Pölten. Według badania zleconego przez miasto, w stolicy kraju związkowego Dolna Austria istnieją osie transportowe, które idealnie nadają się do obsługi przez trolejbusy.

Sankt Pölten to miasto powiatowe w północno-wschodniej Austrii i stolica kraju związkowego Dolna Austria. Zamieszkuje tutaj prawie 60 tys. ludzi. W projekt utworzenia sieci trolejbusowej zaangażowane są także pobliskie miasteczka Wilhelmsburg, które liczy 6,5 tys. mieszkańców oraz Herzogenburg z liczbą 7,5 tys. mieszkańców.

Projekt powstania sieci trolejbusowej nazwano roboczo „O-Lup”. LUP to dzisiaj nazwa lokalnego systemu autobusowego, a O odnosi się do trolejbusu (po niemiecku Oberleitungsbus albo O-bus). Koncepcja zakłada utworzenie głównej trasy T1 o długości 16,1 km, która połączy północną część miasta Sankt Pölten z jego południową częścią od Viehofen do St. Georgen. Zaplanowano także przedłużenia sieci do Wilhelmsburga na południu (6,1 km) i Herzogenburga na północy (8,3 km). Przewidziano także krótszą trasę przez teren Sankt Pölten (4,3 km). Daje to łącznie prawie 35 km linii trolejbusowych, które powinny być – z małymi wyjątkami – w pełni wyposażone w sieć trakcyjną.

Projekt systemu O-Lup uwzględnia duży potok podróżnych, którzy regularnie w tym korytarz dojeżdżają do pracy. Według ratusza, istniejący system autobusowy nie zapewnia idealnej obsługi miasta, a trolejbusy mają potencjał, aby wypełnić tę lukę. Ten środek transportu został wybrany z dwóch powodów: ochrony środowiska i efektywności operacyjnej.

– Wspieranie transportu publicznego, a zwłaszcza jego dekarbonizacja, odgrywa dzisiaj ważną rolę w osiąganiu celów klimatycznych. Nasze miasto zdaje sobie z tego sprawę i stawia na możliwie najbardziej zrównoważone rozwiązania dla przyszłej rozbudowy sieci transportu publicznego, która ograniczy ruch samochodowy – mówi Matthias Stadler, burmistrz Sankt Pölten.

Jak przybliżył włodarz, miasto od dłuższego czasu zabiega również o zwiększenie przepustowości kolei w osi korytarza północ-południe. Wyczekiwana jest zapowiadana przez władze centralne rozbudowa połączenia kolejowego między Wilhelmsburgiem a Herzogenburgiem. Zdaniem burmistrza proces ten jest jednak zbyt powolny. – W szczególności oś północ-południe ma ograniczenia przepustowości ze względu na jednotorowe połączenie kolejowe i duże odległości między przystankami. Rozbudowa do dwóch torów jest kosztowna, dlatego na długo przed 2030 rokiem potrzebna jest przyjazna dla środowiska oferta alternatywna dla obszaru centralnego – podkreśla burmistrz.

Wstępne koszty budowy systemu trolejbusowego oszacowano na 124 mln euro, czyli prawie 600 mln zł. Większość tych środków pochłonie infrastruktura trolejbusowa. Ratusz w Sankt Pölten przyznaje, że szybkie wdrożenie nowego środka transportu jest uzależnione od porozumienia w sprawie warunków udziału finansowego rządu centralnego i federalnego. Istotna jest też kwestia partycypacji w kosztach sąsiednich gmin uczestniczących w projekcie. Miasto twierdzi jednak, że wprowadzenie trolejbusów jest możliwe nawet w ciągu 2 lat.

Władze Sankt Pölten przyznają, że kwota 124 mln euro jest wyższa w porównaniu z kosztami wprowadzenia autobusów elektrycznych. Podkreśla się jednak, że w dłuższej perspektywie inwestycja w sieć trolejbusową jest korzystniejsza zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Trolejbus w porównaniu z elektrobusami posiada małe baterie na krótki dystans, potrzebne do pokonania drobnych zakłóceń w ruchu czy przeszkód jak przejazdów kolejowych lub robót drogowych, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Dzięki temu pojazdy są znacznie lżejsze od autobusów z akumulatorami, przez co zużywają mniej energii i oferują więcej miejsca.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Meksyk otwiera kolejną wyniesioną linię trolejbusową

Przestrzeń

Trolejbusy mają wyjechać poza Pragę

Przestrzeń

Trolejbusy mają wyjechać poza Pragę

Przemysław Farsewicz 08 listopada 2024

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Meksyk otwiera kolejną wyniesioną linię trolejbusową

Przestrzeń

Trolejbusy mają wyjechać poza Pragę

Przestrzeń

Trolejbusy mają wyjechać poza Pragę

Przemysław Farsewicz 08 listopada 2024

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij