Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo

Dalej Wstecz
Autor:

Libor Hinčica

Data publikacji:
2022-05-06 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo
fot. LH
Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo
Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo
Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo
Arthur Bus – nowy producent z premierą autobusu wodorowego. Pojazd wygląda znajomo
Tegoroczne targi BUS2BUS w Niemczech, choć skromne, przyniosły jedną światową premierę. Publiczności zaprezentowano prototyp 12-metrowego autobusu wodorowego wyprodukowanego przez firmę Arthur Bus. Ambitny producent z siedzibą w Niemczech chciałby poszerzyć swoje portfolio o autobusy elektryczne i trolejbusy. Już dziś prezentuje w swojej ofercie modele Arthur E Zero (autobusy elektryczne) o długościach 10, 12 i 18 m oraz Arthur T Zero (trolejbusy) o długościach 12 i 18 m, ale bez dalszych szczegółów. 

Arthur H2 Zero to pojazd o długości 12 000 mm, rozstawie osi 5950 mm, wysokości 3300 mm i nietypowej szerokości 2571 mm (nie jest jasne, jak producent podchodzi do danych o maksymalnej szerokości). Jak podkreśla producent, zasięg autobusu wynosi ponad 450 km. Ogniwa paliwowe mają zapewnić moc od 60 do 125 kW. Napęd stanowi para silników trakcyjnych w piastach kół o mocy 2x 125 kW. Autobus wyposażony jest w baterie trakcyjne. Możesz mieć min. moc elektryczna 15 kWh, ale zgodnie z życzeniem klienta powinna być możliwość ich zmiany. Obie osie pochodzą z produkcji ZF. Przód typu ZF RL 82 EC, tył typu ZF AVE 130. Pojazd ma zużywać m niej niż 6 kg wodoru na 100 km.

Po bliższym przyjrzeniu się nowemu producentowi okazuje się, że Arthur Bus nie jest zupełnym nowicjuszem. Za firmą formalnie stoi kapitał niemiecki – w projekt miał zainwestować głównie biznesmen Gerhard Mey. Jest współwłaścicielem Webasto, a jego majątek szacowany jest na około 650 mln euro, co plasuje go wśród 250 najbogatszych Niemców. Oprócz Gerharda Meya współzałożycielem jest Philipp Glonner, który na stronie internetowej producenta przedstawiany jest jako ambitny młody inżynier i przedsiębiorca. Oprócz tego tandemu, którego zadaniem jest wygospodarowanie odpowiedniego kapitału, ważna jest jeszcze jedna osoba – Rafał Słomka, który pełni funkcję dyrektora technicznego. Wcześniej zajmował to stanowisko w Ursus Busie, który ogłosił upadłość.

Również inne wątki wskazują na związku Arthur Busa z Ursusem. Chociaż Arthur Bus ma swoją siedzibę w liczącej niespełna 11 000 mieszkańców miejscowości Planegg w sąsiedztwie Monachium, ze strony internetowej firmy wynika, że zakład produkcyjny znajduje się w Polsce. Choć możliwe jest wyśledzenie wrocławskiego adresu, w innych miejscach prezentacji pojawia się lubelski adres – identyczny z tym, pod którym działał Usus Bus. Ze struktury właścicielskiej wynika, że założona w ubiegłym roku niemiecka firma Arthur Bus GmbH jest częścią Arthur Holding GmbH. Natomiast Arthur Bus GmbH jest właścicielem polskiej spółki zależnej Arthur Bus sp. z o.o. (z siedzibą we Wrocławiu), w zarządzie której jest Rafał Słomka.

Chociaż pojazd jest prezentowany jako zupełnie nowy autobus i prototyp, który obecnie przechodzi testy homologacyjne, broszura informacyjna modelu odnosi się do dwuletniego testu pojazdu demonstracyjnego w Holandii do końca 2020 roku. Tu widać kolejny związek z Ursusem: przewoźnik Keolis testował bowiem w tamtym okresie prototyp autobusu wodorowego Ursus CS12FCEB. Prezentowany autobus Arthur Bus H2 Zero, widziany z przodu, wyraźnie nawiązuje swoją konstrukcją do Ursusa Busa. Choć pierwotny projekt modelu City Smile (który Ursus zakupił pierwotnie od polskiego producenta AMZ Kutno) został zamaskowany przez powiększenie czarnych obszarów oraz dopasowanie świateł i osłon, to typowa krzywizna przedniej szyby i dolnej linii czoła wyraźnie pokazuje, że Arthur Bus wychodzi z rozwiązań Ursus Busa.

Prototyp prezentowany na targach BUS2BUS w Berlinie, gdzie był de facto jedynym naprawdę ciekawym eksponatem wśród znanych skądinąd produktów, ma przejść testy, a zakończenie jego homologacji spodziewane jest latem 2022 roku. Nie jest jasne, czy pojazd rzeczywiście był mobilny. Nawet zainteresowanym oferentom nie wolno było zaglądać do tylnej skrzyni pojazdu w celu ułożenia technologii.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5