Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ani katedra, ani buda – jaki ma być przystanek tramwajowy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Ani katedra, ani buda – jaki ma być przystanek tramwajowy?
fot. wikimedia commons
Przystanek tramwajowy nie musi wyglądać jak gotycka katedra, ale nie powinien być przypadkowym zlepkiem kilku źle ustawionych elementów. Wzorem dobrego projektowania zdaniem architekta, prof. Wesołowskiego jest Francja. 

– Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że architekci zajmują się projektowaniem budowli i dużych parków. Pojęcie „architektura przystanków” nie budzi dziś kontrowersji, bo architekturą jest wszystko to co nas otacza – powiedział prof. Jacek Wesołowski z Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej podczas konferencji prasowej poświęconej inwestycjom tramwajowym.

Zdaniem Wesołowskiego wzorcem projektowania systemów tramwajowych w tym także przystanków jest Francja, gdzie powstają projekty na najwyższym światowym poziomie. Jest to spowodowane faktem, że większość linii tramwajowych w tym kraju zbudowano w „od zera” w ciągu ostatnich trzech dekad. Ponad to na inwestycje tramwajowe we Franci przeznacza się bardzo dużo pieniędzy, co powoduje, że nowe linie są tam droższe niż w Polsce gdzie liczy się głównie niska cena w przetargu. W efekcie projektanci mają więcej możliwości stosowania nowoczesnych rozwiązań i materiałów wysokiej jakości.

Cechą francuskich przystanków tramwajowych jest to, że są projektowane „całościowo” a nie są zlepkiem kilku standardowych elementów. Bardzo dużo uwagi poświęca się praktyczności rozwiązań. Z tego powodu np. panele reklamowe we wiatach ustawia się tylko po stronie odjazdowej, gdyż projektanci wychodzą z założenia, że ludzie oczekujący na tramwaj powinni widzieć, że tramwaj nadjeżdża. Umieszczanie reklam po stronie przyjazdowej traktowane jest dyskomfort.


fot. Billy69150  Wikimedia

We Francji dba się o to by poszczególne elementy przystanku: wiaty, kolumna z automatem biletowym i tablice informacyjne były ustawione względem siebie tak by nie przeszkadzało to pasażerom. Wyświetlacze z informacją pasażerską nie mogą być zasłonięte przez wiatę, automat biletowy zlokalizowany jest pod zadaszeniem. Jak zauważa Wesołowski w Polsce na nowych przystankach często zapomina się o takich detalach.

Przystanki tramwajowe na nowych liniach we francuskich miastach projektowane są w taki sposób by wpisywały się w krajobraz. Unika się kontrastowych barw i niezwykłych kształtów. Przystanek nie ma być atrakcją turystyczną ani dominantą krajobrazową, ale czymś co ma ułatwić dostęp do pięknych miejsc, których we francuskich miastach nie brakuje.
 
 

 fot. Croquant Wikimedia
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5