Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Amsterdam. UNStudio przedstawiło wizualizację kolei linowej

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-06-25 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Amsterdam. UNStudio przedstawiło wizualizację kolei linowej
fot. UNStudio
Amsterdam. UNStudio przedstawiło wizualizację kolei linowej
Amsterdam. UNStudio przedstawiło wizualizację kolei linowej
Planowana na 750-lecie Amsterdamu w 2025 r. kolej linowa przez rzekę IJ ma przewozić nie tylko pasażerów, ale posiadać też gondole dla rowerów. Zapowiada się arcyefektownie, bo najwyższy z trzech pylonów ma się wznosić na wysokość 136 metrów.

Kolejka o nazwie IJbaan, która ma łączyć południowy i północny brzeg IJ – rzeki o nietypowej nazwie i historii, która początkowo była zatoką – została wstępnie zwizualizowana przez doświadczone studio projektowe UNStudio. Ma być nie tylko funkcjonalna, ale też ma się komponować z zabytkowym starym miastem w Amsterdamie.

W pierwszej fazie zaplanowanej na lata 2020–25, połączy dwa punkty. Na północnym brzegu rzeki stacja NDSM Marina znajdzie się w pobliżu ważnego węzła autobusowego z dużym parkingiem rowerowym. Na południowym brzegu stacja Minervahaven znajdzie się w środku rewitalizowanej i rozbudowującej się dzielnicy. Etap drugi, który zaplanowano na lata 2030–40, to pociągnięcie kolejki dalej na południe, do trzeciej stacji Hemknoop.

Dla pasażerów przewidziano pojemne gondole, w których ma się zmieścić od 32 do 37 pasażerów. Część z nich będzie też przystosowanych do przewiezienia 4–6 rowerów. Przejazd półtorakilometrową trasą ma trwać 4–5 minut, a wagoniki będą się poruszały z prędkością nieco przekraczającą 20 km/h.

Kolejka może zdominować panoramę nadbrzeża Amsterdamu. Po obu stronach rzeki powstaną pylony – 46–metrowy oraz 105–metrowy. Za to umiejscowiony centralnie środkowy pylon ma się wznosić na 136 metrów. Podróż nie będzie się więc odbywała w poziomie, a wagoniki z pasażerami będą się najpierw wspinać, by potem opaść.

– Kolej linowa to bardzo wygodny i „zielony” sposób poruszania się po mieście. Jest atrakcyjny dla rowerzystów, osób dojeżdżających do pracy, studentów, zarówno mieszkańców jak i turystów. To nie tylko wygoda, ale też dobra zabawa. Ludzie będą mogli spojrzeć na miasto z zupełnie innej perspektywy niż dotychczas – powiedział Ben van Berkel, jeden z założycieli UNStudio.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Odessa: Radziecką koleją linową na plażę

Komunikacja

Odessa: Radziecką koleją linową na plażę

Kasper Fiszer 23 czerwca 2018

Zugspitze z rekordową koleją linową

Mobilność

Zugspitze z rekordową koleją linową

Redakcja 24 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS