Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-04-13 08:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych
fot. Marcelo Campi, lic. CC A-SA 3.0 Unported
Dyrektor ds. transportu w amsterdamskim ratuszu Sharon Dijksma zapowiedziała, że od tego roku miasto zacznie sukcesywnie ograniczać liczbę pozwoleń na parkowanie w centrum miasta i jednocześnie będzie likwidować miejsca parkingowe. Szacuje, że do 2025 r. zniknie ich ponad 10 tys., czyli ok. 20 proc. tego, co jest dziś.

Powód jest prosty. Uwolnione miejsca parkingowe zostaną przekształcone w „bardziej wartościową przestrzeń miejską”, czyli zostaną tam posadzone drzewa, staną parkingi rowerowe lub zostaną poszerzone chodniki. Jest co likwidować, bo miejsc parkingowych jest ok. 50 tys.

– Ograniczanie liczby miejsc parkingowych realizujemy na trzy sposoby. Po pierwsze podnosimy ceny parkowania, po drugie przenosimy miejsca parkingowe do garaży podziemnych. Teraz dodamy do tego stopniowe ograniczanie liczby abonamentów na parkowanie w śródmieściu – tłumaczy Dijksma.

W szczegółach plan polega na tym, by liczbę pozwoleń na parkowanie w strefie śródmiejskiej ograniczać co pół roku, rozpoczynając od 1 lipca tego roku. Miasto nie planuje ich nikomu zabierać. Nie będą po prostu automatycznie przedłużane i nie będą zastępowane, gdy mieszkaniec wyjedzie lub umrze. Miasto przewiduje, że w ten sposób ograniczy ich liczbę o 1 tys. – 1,5 tys. rocznie. Dodatkowo same abonamenty zdrożeją, a czas oczekiwania dla nowego aplikanta zostanie wydłużony o dwa miesiące. W 2026 r. oczekiwanie na abonament parkingowy ma wynosić średnio dwa lata.

Miejscy rachmistrze oszacowali, że to pozwoli na likwidację, co pół roku minimum 1,1 proc. powierzchni parkingowej, czyli ok. 550 miejsc parkingowych. W efekcie do 2025 r. lich liczba zmniejszy się co najmniej o 7 tys., ale urzędnicy przewidują, że liczba może przekroczyć 10 tys.

W Amsterdamie przemodelowanie ulic jest nie tyle pomysłem ratusza, co społeczną potrzebą. Dziś w największym holenderskim mieście tylko 22 proc. podróży odbywa się autem. Tymczasem samochody wciąż zajmują większość przestrzeni miejskiej.

Ograniczanie przestrzeni parkingowej jest jednym z pośrednich sposobów na ograniczanie ruchu samochodowego, ale też ma bezpośrednie znaczenie dla uwolnienia od aut przestrzeni miejskiej. Taki jest właśnie sens zmian amsterdamskich, ale też opisywanego przez nas niedawno planu ze Szkocji, by zakazać parkowania na chodniku. Tam konkretne miejsca parkingowe nie będą podlegały likwidacji, ale zmniejszy się przestrzeń dla aut.

W Polsce najgłośniejszą ostatnio zmianą w tym temacie była likwidacja ok. 3 tys. miejsc parkingowych w Krakowie. W praktyce polegało to na dostosowywaniu przestrzeni do obowiązujących przepisów, czyli np. wyznaczaniu stref parkingowych tak, by zachować minimum 1,5 m chodnika, a także zamianie parkowania skośnego na równoległe. W efekcie z 21 tys. miejsc w strefie śródmiejskiej ubyło ok. 3 tys. Kraków zapowiada też od jesieni podwyżki opłat parkingowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Przestrzeń

Kraków chroni tramwaje na ul. Długiej dzięki separatorom

Jakub Dybalski 10 kwietnia 2019

Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa

Przestrzeń

Szkocja zabrania parkowania na chodniku. Anglia to rozważa

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5