Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Alstom dostarczył pierwszy tramwaj klasy G do Melbourne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Do Melbourne w Australii, największego na świecie przedsiębiorstwa tramwajowego, dotarł pierwszy nowy tramwaj od Alstomu. Pojazd nosi oznaczenie klasa G. Koncepcja wozu oparta jest jednak na platformie znanej z Bombardiera. Do Melbourne dotrzeć ma łącznie sto nowych pojazdów.

Zwycięstwo Alstomu w przetargu ogłoszono 21 kwietnia 2022 roku. Zamówienie na 100 tramwajów kosztuje Melbourne aż 1,85 miliarda dolarów australijskich, czyli ok. 4,4 mln zł. To największy kontrakt tramwajowy w historii Australii. Nowe pojazdy mają stopniowo zastąpić starsze tramwaje klasy A i Z wyprodukowane w latach 1975–1986.

Pierwszy z nowych tramwajów dotarł do Melbourne pod koniec września, a po niezbędnych przygotowaniach i testach w zajezdni, uroczysta prezentacja odbyła się 17 października 2025 roku. Do służby ma wejść na początku 2026 roku. Tramwaj został przekazany do zajezdni Maidstone, która została wybudowana w celu zapewnienia obsługi technicznej tramwajów klasy G. Produkcja pojazdów odbywa się bezpośrednio w Australii w zakładzie w Dandenong. Według oficjalnych danych, stopień lokalizacji produkcji to 65 proc.

Tramwaj, oznaczony jako klasa G, to koncepcyjnie rozwojowa wersja platformy znanej z Bombardiera. Pojazdy nie należą bowiem do „francuskiej” rodziny Citadis, lecz do pojazdów marki Flexity, a konkretnie do Flexity 2. Wszystkie 100 zamówionych tramwajów będzie identycznych. Ich długość wyniesie 25 m i są produkowane wyłącznie w wersji dwukierunkowej. Tramwaj Flexity 2 dla Melbourne (klasa G) składa się z trzech członów, które są osadzone na trzech wózkach, z których zewnętrzne są skrętne, a ten, który znajduje się pod krótkim środkowym członem, jest sztywny (co jest akurat cechą rodziny Flexity). Alstomowi udało się osiągnąć 100-procentowy udział niskiej podłogi w wagonie, ale z podwyższeniem w obszarze wózków. W tramwajach tylko wózki zewnętrzne są napędowe, a silniki dostarczana dla Alstomu Škoda Electric. Prędkość maksymalna pojazdów została ustalona na 80 km/h, a liczba miejsc ma wynieść 150 osób.

Pojazdy wyposażono w baterie. Znajdują się one w dwóch skrzynkach na dachu, a ich łączna pojemności to 48,9 kWh. Pod względem składu są to ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe. Dodatkowe źródła energii nie będą służyły do jazdy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej, a będą wykorzystywane jako narzędzie do redukcji zużycia energii elektrycznej. W razie potrzeby dostarczają one dodatkową energię, zwiększając osiągi podczas przyspieszania oraz zapewnią magazynowanie odzyskanej energii z hamowania. Energia z baterii będzie więc głównie wykorzystywana podczas ruszania, gdy pobór prądu jest najwyższy. Celem jest zapobieganie pikom poboru prądu przekraczającym 600 A. Alstom twierdzi, że jego system pozwoli zmniejszyć zużycia energii nawet o 40 proc. w porównaniu z poprzednią generacją pojazdów.

Pierwsze dostarczone pojazdy powinny stopniowo pojawiać się na liniach nr 57, 59 i 82.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Melbourne. Słynna tramwajowa restauracja pozywa miasto o 10 mln dol.

Prawo & Finanse

Melbourne w październiku przemaluje osiem tramwajów

Przestrzeń

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Komunikacja

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Jakub Dybalski 22 stycznia 2018

Melbourne. Wybrano dwie słoneczne elektrownie dla tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

Melbourne. Słynna tramwajowa restauracja pozywa miasto o 10 mln dol.

Prawo & Finanse

Melbourne w październiku przemaluje osiem tramwajów

Przestrzeń

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Komunikacja

Melbourne. Szybsze tramwaje, więcej wypadków?

Jakub Dybalski 22 stycznia 2018

Melbourne. Wybrano dwie słoneczne elektrownie dla tramwajów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij