Władze województwa łódzkiego poinformowały o zwiększeniu wsparcia dla Aleksandrowa Łódzkiego na realizację dużego projektu komunikacyjnego. Obejmuje on infrastrukturę przystankową, parkingową i rowerową. Do inwestycji dołoży się budżet centralny.
Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, w minioną środę zapadła decyzja o zwiększeniu dofinansowania projektu „Budowa multimodalnych węzłów przesiadkowych wraz z niskoemisyjnym systemem mobilności w gminie Aleksandrów Łódzki”. Pierwotnie podłódzkie miasto miało otrzymać z Regionalnego Programu Operacyjnego niespełna 10 mln zł. – Dzięki zaangażowaniu marszałka Grzegorza Schreibera Ministerstwo Finansów, Inwestycji i Rozwoju podjęło decyzję o współfinansowaniu projektu z budżetu państwa i wsparciu go kwotą 1 mln 800 tys. zł – czytamy w komunikacie Wydziału Komunikacji Społecznej UMWŁ.
Schreiber: Transport publiczny jest naszym priorytetemW ramach przedsięwzięcia wybudowane mają zostać dwa centra przesiadkowe z parkingami Park and Ride (samochodowym) i Bike and Ride (rowerowym). – Powstanie 136 miejsc parkingowych, 25 km ścieżek rowerowych, interaktywny system informacji pasażerskiej z systemem monitoringu, mała architektura, a nawet toalety publiczne – wyliczają służby prasowe UMWŁ. Przy okazji miasto zorganizować ma także system roweru publicznego.
– Bardzo zależało mi na zwiększeniu dofinansowania tego projektu. Rozwój transportu publicznego to jeden z naszych priorytetów – skomentował decyzję rządu marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. Przypomnijmy, że niedawno deklarację podobnego wsparcia udzielono
Zgierzowi – tam dotyczyć ma ono modernizacji infrastruktury tramwajowej.
Niemal trzy dekady bez tramwajówSystem komunikacji zbiorowej Aleksandrowa opiera się obecnie na połączeniach autobusowych łódzkiego MPK. Najważniejszą linią jest 78 – łączy ona centra Aleksandrowa i Łodzi. Rolę wspomagającą pełni zaś 84B na łódzki Teofilów, a także 97A pozwalające dotrzeć w rejon dworca Łódź Kaliska.
Dawniej Aleksandrów z Łodzią spinał jednak przede wszystkim tramwaj. Otwarta w 1910 r. linia w 1956 r. otrzymała numer 44, a kilka lat później ostatecznie ustalony został jej przebieg – łódzkim krańcem była pętla Północna (tzw. Dworzec Tramwajów Podmiejskich). W 1991 r. połączenie zlikwidowano.