Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Aglomeracji Poznańskiej niepotrzebny nowy przewoźnik do kolei metropolitalnej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Aglomeracji Poznańskiej niepotrzebny nowy przewoźnik do kolei metropolitalnej
fot. WU
Jednym z segmentów, w którym kolej powinna odgrywać szczególnie istotną rolę, jest obsługa obszarów metropolitalnych. Polskie aglomeracje różnie podchodzą do tego zagadnienia, czego najlepszym przykładem jest koncepcja Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. – To nie jest odrębny podmiot, który miałby realizować przewozy – to koncepcja zorganizowania transportu publicznego w oparciu o Poznański Węzeł Kolejowy – mówi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Metropolitalnej, który uczestniczył w Kongresie Kolejowym.

Samorządy wokół Poznania przymierzają się do wdrożenia projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Pomysł jej wprowadzenia ma genezę w obecnej sytuacji transportowej aglomeracji. – W przypadku Poznania, co odczuwamy szczególnie jako mieszkańcy, w porannym szczycie między 5:30 a 8:30 do miasta wjeżdża ponad 40 tys. samochodów. W obszarze aglomeracyjnym z usług kolei korzysta mniej niż 8% mieszkańców. Jednocześnie w odległości mniejszej niż 1 km od linii kolejowych mieszka ok. 30% ludności. Nasuwa się jeden wniosek: coś z tym trzeba zrobić, stąd koncepcja PKM – mówi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich.

Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej nie będzie wiązało się z powołaniem żadnego nowego przewoźnika. – To nie jest odrębny podmiot, który miałby realizować przewozy – to koncepcja zorganizowania transportu publicznego w oparciu o Poznański Węzeł Kolejowy – mówi Wilkanowicz. Jak mówi, wszystkiemu ma przyświecać zasada „30 na 30”. – Odległość, w ramach której będzie funkcjonowała PKM, to czas przejazdu 30 minut. A częstotliwość w godzinach szczytu to co 30 minut – wyjaśnia prezes Kolei Wielkopolskich.

PKM ma być projektem kompleksowym, wykraczającym poza usługę kolejową. – Chodzi o to, żeby to było spójne i skuteczne, stąd nacisk na węzły przesiadkowe z komplementarnymi usługami. To również przygotowanie i zrealizowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, by węzły i drogi dojazdowe były uwzględnione – podkreśla Włodzimierz Wilkanowicz. Kluczowa jest też oczywiście taryfa. – Mówimy o wspólnym bilecie w oparciu o istniejącą kartę PEKA – mówi Wilkanowicz.

Powodzeniu projektu sprzyjać ma mnogość podmiotów zaangażowanych w jego realizację, choć ostatecznie organizatorem przewozów pozostaje samorząd wojewódzki. – Podmiotem, który ma wdrożyć ze względów prawnych tę koncepcję, to przede wszystkim Stowarzyszenie Metropolia Poznań, która skupia przeszło 30 podmiotów samorządowych (od gminy po województwo). Uczestniczą też PKP PLK i PKP SA w zakresie nieruchomości oraz przewoźnicy – Przewozy Regionalne i Koleje Wielkopolskie. Żeby się udało, wszystkie podmioty muszą aktywnie uczestniczyć – podkreśla prezes Kolei Wielkopolskich.

Samorządowy przewoźnik deklaruje aktywny udział w przedsięwzięciu. – Koleje Wielkopolskie, budując swoją strategię wieloletnią, wpisały swoje uczestnictwo jako operator w ramach PKM. Komu to będzie powierzone ostatecznie – zobaczymy. Jednak my jako przewoźnik przygotowujemy się pod względem organizacyjnym, jak i zabezpieczenia punktów obsługi technicznej pojazdów. Będziemy gotowi wejść w ten projekt w roli wykonawczej – zapewnia Włodzimierz Wilkanowicz.

Wyzwaniem będzie przygotowanie koncepcji finansowania przedsięwzięcia, choć na samo jego wdrożenie środki są zaplanowane – m.in. z RPO. – Mam nadzieję, że w najbliższych latach ta koncepcja będzie zrealizowana – podkreśla Wilkanowicz.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od stycznia poznańska PKM pojedzie do Kościana

Mobilność

Od stycznia poznańska PKM pojedzie do Kościana

Jakub Madrjas 09 października 2020

Pociągi dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej: Pesa faworytem?

Komunikacja

Poznań: 110 mln euro na kolej metropolitalną w ramach ZIT

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Od stycznia poznańska PKM pojedzie do Kościana

Mobilność

Od stycznia poznańska PKM pojedzie do Kościana

Jakub Madrjas 09 października 2020

Pociągi dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej: Pesa faworytem?

Komunikacja

Poznań: 110 mln euro na kolej metropolitalną w ramach ZIT

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5