Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-02-11 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
fot. Roman Czubiński
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Co z tramwajami podmiejskimi? Samorządy chcą ich zachowania
Plan modernizacji sieci łódzkich tramwajów podmiejskich jest wciąż aktualny – wynika z wypowiedzi przedstawicieli podłódzkich samorządów. Na pytania "Transportu Publicznego" odpowiedziały na razie władze Pabianic, Ozorkowa i Zgierza.

Ratunek w związku metropolitalnym?

– Informacja, jakoby którakolwiek z gmin wycofała się z projektu, jest nieprawdziwa. Kontynuujemy działania zmierzające do realizacji projektu – twierdzi rzecznik prezydenta Pabianic Aneta Klimek. Trwają natomiast rozmowy nad sposobem jego sfinansowania. – Jednym ze scenariuszy, który mógłby ułatwić realizację zadania, jest ewentualne powołanie związku metropolitalnego zgodnie z ustawą o związkach metropolitalnych – dodaje A. Klimek. Takie rozwiązanie zaproponowały też władze Łodzi.

Pytanie o finanse jest najważniejszym dla przyszłości całego projektu. Oszacowany w studium wykonalności koszt waha się bowiem od 851 mln do 1,2 mld zł. Według rekomendowanego wariantu czwartego wynosi 1 022 347 694 złotych. Nawet po odliczeniu kwoty oczekiwanego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" (608 281 500 zł) pozostała suma byłaby dużym obciążeniem dla budżetów podłódzkich gmin. – Zgierz jest w stanie wygospodarować środki na wkład własny do projektu. Problemy wynikają jednak z tego, że najdłuższe odcinki przebiegają nie przez terytorium Zgierza, ale gmin Zgierz i Ozorków o małej gęstości zaludnienia – mówi wiceprezydent Zgierza Bohdan Bączak.

Nowy tabor konieczny

Czy nie można obniżyć kosztów przedsięwzięcia, rezygnując np. z zakupu nowego taboru? Samorządowcy dystansują się od takiego rozwiązania. – W Studium Wykonalności rozważany jest scenariusz zakupu taboru nowego powiązany z kompleksową modernizacją starszych składów (część wagonów byłoby więc nowych, a część zmodernizowanych). Z punktu widzenia celów projektu optymalny byłby jednak zakup wyłącznie nowego taboru. Komfort podróży i niezawodność są bowiem ważnymi czynnikami determinującymi wybór środka transportu – argumentuje rzecznik prezydenta Pabianic. – Ze Studium wynika, że realizacja inwestycji bez zakupu nowego taboru będzie nieefektywna i nie spowoduje oczekiwanego usprawnienia ruchu – dodaje Agnieszka Chmielińska-Wankiewicz z Urzędu Miejskiego w Ozorkowie.

Władze Zgierza, Ozorkowa i Pabianic zgodnie podkreślają, że likwidacja linii nie wchodzi w rachubę. Informacje o odejściu od projektu ŁTM zdementował także Urząd Miasta Łodzi. Na 22 lutego zaplanowano spotkanie wszystkich sygnatariuszy porozumienia w sprawie rewitalizacji linii 46 w celu podjęcia dalszych działań związanych ze wspólnym aplikowaniem o środki. – Nie jest to temat łatwy ani przesądzony w żadną stronę, ale wszystkie gminy deklarują chęć działania – ocenia B. Bączak.

Jak dodaje wiceprezydent, wszystkie warianty uwzględniają wymianę torowiska i linii zasilającej na terenie Zgierza. Nie będzie natomiast budowy planowanej przed laty odnogi na Osiedle 650-lecia. – Dziś najważniejsze, by uratować istnienie linii 46 w obecnym przebiegu – mówi samorządowiec.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzki tramwaj podmiejski – system, który nie mieści się w prawie

Felietony i komentarze

Łódzki tramwaj podmiejski – system, który nie mieści się w prawie

Kasper Fiszer 15 lutego 2016

Aglomeracja Łódzka: Co dalej z tramwajami podmiejskimi?

Prawo & Finanse

Aglomeracja Łódzka: Co dalej z tramwajami podmiejskimi?

Roman Czubiński 06 lutego 2016

Łódź: Powstaje studium wykonalności dla tramwaju metropolitalnego

Prawo & Finanse

Łódź: Powstaje studium wykonalności dla tramwaju metropolitalnego

Roman Czubiński 24 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5