Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Aglomeracja łódzka: 38 proc. emisji PM10 z transportu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Aglomeracja łódzka: 38 proc. emisji PM10 z transportu
fot. HuBar, lic. CC BY-SA 2.5Łódź, ul. Andrzeja Struga
Zgodnie z danymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego znacząca część emisji pyłów PM10 i PM2,5 na terenie aglomeracji łódzkiej pochodzi ze źródeł transportowych. Nieco mniejszy jest udział transportu w ogóle emisji w strefie łódzkiej, która obejmuje gminy niewchodzące w skład aglomeracji. Wynika to w dużej mierze z występowania zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa.

Ostatnie posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego działającej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego poświęcone było tematowi zanieczyszczenia powietrza. Samorząd regionalny poinformował podczas spotkania o swoich aktualnych działaniach, które mają doprowadzić do zmniejszenia problemu smogu. Wskazał też główne przyczyny występowania zjawiska w podziale na poszczególne rodzaje zanieczyszczeń.

Normy przekroczone w większości gmin regionu

Transport nie jest główną przyczyną powstawania zanieczyszczeń żadną z wyszczególnionych w prezentacji szkodliwych substancji, ale na terenie aglomeracji łódzkiej odpowiada za aż 38 proc. emisji pyłów PM10. Według danych przytaczanych przez Wojciecha Frątczaka, dyrektora Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska UMWŁ, ma on znaczący udział także w przypadku emisji pyłów PM2,5 (16 proc.), marginalny zaś w przypadku benzo(a)pirenu (2 proc.). W strefie łódzkiej, która obejmuje obszar województwa z wyłączeniem aglomeracji łódzkiej, wartości te są niższe – odpowiednio 21 proc., 8 proc. i – wyjątek – 2,4 proc. – ze względu na występowanie emisji powstającej w wyniku działalności rolnej.

W przypadku poziomu pyłów PM10 problem nadmiernego zanieczyszczenia dotyczy większości obszaru województwa. Poziom przekraczający dopuszczalne wartości zanotowano nie tylko w całej aglomeracji łódzkiej, ale także w szeregu gmin leżących na rubieżach regionu, m.in. w Wieruszowie, Błaszkach, Poddębicach, Ostrowach czy Białej Rawskiej. We wszystkich większych miastach województwa istnieje także problem przekroczenia norm dotyczących PM2,5.

Dwie trzecie środków RPO na transport niskoemisyjny zostało już alokowanych

Plany ograniczenia zanieczyszczeń powietrza przedstawione przez samorząd regionalny dotyczyły głównie innych niż transportowe źródeł emisji. Podstawowym instrumentem, który ma przełożyć się na zmniejszenie emisji liniowej (związanej z komunikacją), ma być Regionalny Program Operacyjny z jego działaniem III.1 Niskoemisyjny transport miejski. Łączne wsparcie UE w tym zakresie ma wynieść w ramach obecnej unijnej perspektywy budżetowej 139 mln 800 tys. 668 euro, a alokacja środków została wykorzystana dotychczas w 66,38 proc.

Według stanu na 25 lutego tego roku podpisano w tym zakresie 17 umów o dofinansowanie na kwotę łączną ok. 400,4 mln zł. Realizowane projekty są zaś warte łącznie z wkładem własnym beneficjentów przeszło 642,4 mln zł. Cztery z umów zostały już w całości zrealizowane.

Przypomnijmy, że poprzednie, lutowe posiedzenie WRDS poświęcone było możliwości wydobycia węgla brunatnego ze złóż w Złoczewie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2024

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Łódzkie ze strategią ZIT. Dwie inwestycje tramwajowe

Komunikacja

Łódzkie: Wojewódzki budżet obywatelski bez projektów transportowych

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2024

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Łódzkie ze strategią ZIT. Dwie inwestycje tramwajowe

Komunikacja

Łódzkie: Wojewódzki budżet obywatelski bez projektów transportowych

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij