Partnerzy serwisu:
Mobilność

99 proc. autobusów elektrycznych jeździ w Chinach

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2018-04-30 10:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

99 proc. autobusów elektrycznych jeździ w Chinach
fot. Jakub Dybalski
Agencja Bloomberg New Energy Finance opublikowała raport podsumowujący globalny rozwój elektromobilności w światowym transporcie publicznym. Analitycy BNEF opisali najważniejsze trendy rynkowe, jak również przedstawili prognozy dotyczące przyszłości sektora. Dziś prawie wszystkie autobusy elektryczne jeżdżą w Chinach. Gdyby jednak ten kraj wziąć w nawias, Polska jest jednym ze światowych liderów elektromobilności.

Rozwój elektromobilności jest jednym z najważniejszych trendów nie tylko w sektorze samochodów osobowych, lecz również autobusów miejskich. Liczba pojazdów niskoemisyjnych w transporcie publicznym dynamicznie wzrasta na całym świecie. Łączna liczba autobusów miejskich w 2017 r. wyniosła 3 mln sztuk, z czego 385 tys. było elektrycznych. Największy rynek autobusów elektrycznych na świecie to Chiny, po których poruszało się 99 proc. światowej floty autobusów elektrycznych w 2017 r.

Chiny…

– Chiny są globalnym liderem z kilku powodów. Obowiązujący do końca 2016 r. program dopłat sprawił, że ceny autobusów elektrycznych były tam niższe niż spalinowych. Rozwój elektromobilności jest ponadto jednym z priorytetów polityki przemysłowej Państwa Środka, a wiele chińskich miast buduje swoją flotę autobusową od podstaw. Warto także zwrócić uwagę na duży problem zanieczyszczenia powietrza w chińskich miastach i dążenie do uniezależnienia się od importu ropy naftowej – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).



Chiński rząd chce ponadto stworzyć marki, które będą z powodzeniem konkurować na światowych rynkach. Łączna liczba autobusów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach w 2016 r. wyniosła 116 tys. sztuk. Chińscy producenci muszą się jednak mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją z Europy i USA, reprezentowaną przez takie podmioty jak Solaris, Volvo, Optare, Proterra, Yutong, New Flyer.

…i cała reszta

Drugi pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to Europa. W 2017 r. po drogach Starego Kontynentu poruszało się 2100 zelektryfikowanych autobusów, w tym 1560 całkowicie elektrycznych. Udział e-busów w 2017 r. w ogólnej liczbie tego typu pojazdów wyniósł 1,6%. Największy rynek w Europie to Wielka Brytania. Trzeci pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to USA (360 autobusów elektrycznych w 2017 r.).

Jak wynika z raportu BNEF, kolejne miasta na świecie, w tym wielkie metropolie, deklarują, że w przyszłości zamierzają dysponować flotą składającą się wyłącznie z autobusów elektrycznych. Po ulicach chińskiego Shenzhen już od ubiegłego roku poruszają się wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Miasto dysponuje flotą składającą się łącznie z ponad 16 tys. autobusów elektrycznych. Podobne plany ma Kopenhaga – do 2019 r., Paryż – do 2025 r. czy Los Angeles – do 2030 r. Rozwój elektromobilności w transporcie publicznym nie omija również Polski. Szereg miast w naszym kraju zakupiło lub zadeklarowało zakup autobusów napędzanych energią elektryczną. Jak wynika raportu PSPA i IGKM „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej, w dużych polskich miastach jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączonych do eksploatacji ok. 190 autobusów elektrycznych, co stanowi ok. 1,5% wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej.

– Kilka czynników napędza rynek elektrycznych autobusów, m.in. dążenie do poprawy stanu środowiska i redukcji poziomu natężenia hałasu. Autobusy elektryczne nie generują bezpośrednio do atmosfery żadnych szkodliwych emisji, co ma szczególne znaczenie w centrach zatłoczonych miast. Istotne są także niższe całkowite koszty posiadania pojazdów oraz polityka przemysłowa oparta na elektromobilności. Rynek hamują natomiast wciąż wysokie koszty zakupu, wynikające z wysokich cen baterii litowo-jonowych. Systematycznie one jednak spadają, przez co w niedalekiej przyszłości ceny autobusów elektrycznych i spalinowych zrównają się ze sobą, a miejski transport publiczny wejdzie w erę pełnej elektromobilności – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowy Jork wymieni wszystkie autobusy na elektryczne do 2040 r.

Komunikacja

Nowy Jork wymieni wszystkie autobusy na elektryczne do 2040 r.

Jakub Dybalski 29 kwietnia 2018

Lublin kupuje elektrobusy

Komunikacja

Lublin kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 25 kwietnia 2018

Solaris dostarczy do Ostródy nowe autobusy spalinowe i elektryczne?

Komunikacja

Solaris dostarczy do Ostródy nowe autobusy spalinowe i elektryczne?

Witold Urbanowicz 18 kwietnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS