Do stolicy Litwy dotrą łącznie 73 trolejbusy Solarisa. Pojazdy będą wyposażone w baterie, co umożliwi jazdę na odcinkach poza siecią trakcyjną. Właśnie podpisano umowę.
W Wilnie podpisano umowę z polskim producentem, firmą Solaris Bus & Coach, na zakup 73 nowych trolejbusów. To drugi etap odnowy wileńskiej floty trolejbusowej, której celem jest nie tylko wymiana najstarszych modeli, ale także zapewnienie pasażerom wyższej jakości i większego komfortu korzystania z transportu publicznego. Wartość umowy wynosi 56,2 mln euro netto. Nowe trolejbusy będą trafiać do Wilna stopniowo od jesieni 2026 roku. Zakup zostanie sfinansowany z pożyczek od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego.
– Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów życia miasta, z którego korzystają setki tysięcy ludzi każdego dnia. Dlatego Wilno przywiązuje szczególną wagę do jego jakości i niezawodności. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy flotę pojazdów, rozszerzyliśmy siatkę połączeń, wprowadziliśmy wygodniejsze rozkłady jazdy i uruchomiliśmy projekt nocnych linii. Dziś mamy już ponad 90 nowych trolejbusów, a rozpoczynając drugi etap remontu, konsekwentnie tworzymy nowoczesny, przyjazny dla środowiska i pasażerów system transportu – mówi Valdas Benkunskas, burmistrz Wilna.
Przetarg na dostawę dużej floty przegubowych trolejbusów ogłoszono jesienią ubiegłego roku, a konkretnie 23 października 2024 roku. Oferty złożono przed końcem roku, a w przetargu udział wzięli Solaris z modelem Trollino oraz Skoda z modelem 33 Tr z nadwoziem SOR. Ostatecznie to polski producent zwyciężył w postępowaniu. Cena nie była jednak jedynym kryterium oceny – punkty przydzielano również za zużycie energii elektrycznej, gwarancje oraz wybrane parametry techniczne.
Trolejbusy Solaris Trollino 18 zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, porty ładowania USB, bagażniki na rowery, system kamer. Bateria trakcyjna ma umożliwiać przejechanie do 20 km na jednym cyklu rozładowania. Pojazdy będą niskopodłogowe. W trolejbusach znajdzie się co najmniej 40 miejsc siedzących, wliczając miejsce kierowcy, oraz co najmniej 70 miejsc stojących. Pojazdy wyposażone zostaną w nową generację urządzeń trakcyjnych oraz układ hamowania rekuperacyjnego, co pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie energii elektrycznej.
Przewoźnik Vilniaus viešasis transportas zapowiada skrócenie częstotliwości kursowania na większości linii i korektę tras. Dodatkowo ma zostać wprowadzonych w przyszłości siedem nowych linii. Nowe trolejbusy Solaris Trollino 18 zastąpią najstarsze obecnie eksploatowane modele – Škodę 14TR i Solarisa Trollino 15AC. Miejski przewoźnik chwali się również, że obecnie połowa eksploatowanych trolejbusów to nowe pojazdy. Dzisiaj po ulicach Wilna jeździ już 91 trolejbusów nowej generacji od Škody – dostarczonych w ramach dostaw w latach 2024–2025.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.