6 nowych autobusów elektrycznych dotarło już do Szczecina. Pojazdy muszą przejść jeszcze odbiory techniczne i zostać przygotowane do jazdy. Później zabiorą one pasażerów.
Pojazdy mają długość 12 metrów – maksymalna liczba pasażerów to 75 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Autobusy są wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. W pojazdach jest także system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystania jej do doładowania magazynu energii. Oświetlenie kabiny pasażerskiej wykonane jest w technologii LED. Ponadto w kabinie znajdują się ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów.
Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolą one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych. Ponadto autobusy są wyposażone w system monitoringu wizyjnego. Jednym z elementów podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów jest urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy. W autobusach zastosowano proszkowy system samogaszący, który zadziała automatycznie. Zasięg autobusów będzie nie mniejszy niż 90 km na jednym ładowaniu.
W ramach drugiej umowy, SOLARIS Bus & Coach
dostarcza do Szczecina kolejnych 6 autobusów o długości 12 metrów. W ramach zamówienia, dostawca będzie musiał przeszkolić kierowców oraz techników odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów. Koszt zakupu dofinansowanego w ramach tzw. Programu Gepard to nieco ponad 16, 661 mln złotych.
Miasto przypomina, że po ulicach Szczecina jeżdżą już "elektryki". 8 pojazdów 18-metrowych miało swoją premierę w Szczecinie jesienią ubiegłego roku.