Scania Polska zakończyła dostawy 18 nowych miejskich autobusów dla MZK Słupsk. To jedno z najpoważniejszych jednorazowych zamówień w historii firmy, które ma szansę zmienić wizerunek przewoźnika.
Chociaż autobusy jeżdżą z pasażerami już od początku kwietnia, dopiero 30 maja dyrektor MZK Słupsk Anna Szurek, prezydent Słupska Robert Biedroń w towarzystwie ambasadora Królestwa Szwecji Staffana Herrströma i Kjella Ortengrena, dyrektora generalnego Scania Polska, oficjalnie przekazali wszystkie 18 pojazdów mieszkańcom. Okazją do tego był rozpoczynający się Tydzień Zrównoważonego Transportu.
Wszystkie 18 autobusów wyprodukował miejscowy zakład Scania zlokalizowany przy ul. Grunwaldzkiej. Nowe autobusy należą do serii pojazdów Citywide, które wywodzą się z popularnej serii Omnicity, która także ma reprezentantów dwóch generacji na ulicach Słupska. Starsze z nich, wyprodukowane w 2003 roku, prawdopodobnie wkrótce ustąpią miejsca młodszym egzemplarzom.
Słupsk jako pierwszy w Polsce, w wyniku przetargu do którego zgłosiła się wyłącznie Scania, zamówił pojazdy serii Citywide i to od razu w trzech wariantach. 5 autobusów zamówionych przez przewoźnika to pojazdy 12-metrowe zasilane CNG, pozostałe 13 zasilanych jest olejem napędowy, z tym, że 3 z nich zamówiono w wersji 18-metrowej. Te konkretne wozy są, zgodnie ze specyfikacją przygotowaną przez MZK, 4-drzwiowe, i są to pierwsze tego typu pojazdy na świecie.
Zgodnie ze standardami dotyczącymi zamówień nowych pojazdów, autobusy wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz nowy system informacji pasażerskiej. Są bardzo ciche, a do ich wykończenia użyto lepszych materiałów niż w przypadku Scanii Omnicity, co w dużym stopniu pozwoliło wyeliminować problemy z hałasującymi elementami wnętrza, które było największą bolączką poprzednich produktów szwedzkiego producenta. Wszystkie pojazdy wyposażono w monitoring. W cenie kontraktu (20 mln 223 tys. zł brutto) zostały dostarczone narzędzia specjalistyczne i urządzenia diagnostyczne oraz przeszkolono obsługę pojazdów. Wszystkie autobusy zostały objęte Systemem Nadzoru Floty – Scania FMS, nadzorujący on-line (przez GPS) pracę podzespołów w autobusie.
Do końca roku realizowany będzie inny etap projektu, którego częścią była wymiana prawie 1/3 taboru MZK Słupsk i poprawa warunków zaplecza warsztatowego wraz z budową myjni. Zakłada on:
- Wdrożenie kompleksowego systemu nadzoru ruchu i elektronicznej informacji pasażerskiej oraz utworzenie Centrum Nadzoru Ruchu ZIM Słupsk,
- Przebudowa układu przystanków tworzących węzeł przesiadkowy „Dworzec Kolejowy i Autobusowy” na ul. Kołłątaja i Wojska Polskiego,
- Zapewnienie priorytetu dla komunikacji zbiorowej i rowerów na skrzyżowaniu ulic Szczecińska – Sobieskiego/Krzywoustego oraz Sobieskiego – Szczecińska,
- Zapewnienie dostępu do zintegrowanego węzła przesiadkowego rowerzystom i pieszym poprzez przebudowę i budowę niektórych elementów drogi rowerowej z ciągiem pieszym Szczecińska – Sobieskiego – 3 Maja – Kołłątaja, połączenia największych osieli mieszkaniowych (Os. Niepodległości, Os. Piastów, Os. Sobieskiego, Os. Batorego) z centrum miasta i dworcami PKP i PKS,
- Przeprowadzenie szkoleń dla kierowców z zakresu obsługi osób niepełnosprawnych w ramach instrumentu elastyczności.