Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro: Škoda Varsovia zabrała pierwszych pasażerów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
28-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Metro Warszawskie uroczyście włączyło do ruchu pierwszy nowy skład Varsovia od Škody. O godz. 10:30 pociąg o numerze 78 ruszył z STP Kabaty w kierunku stacji Kabaty, skąd zabrał pasażerów o 10:38.

W styczniu 2020 r. Metro Warszawskie podpisało umowę ze Škodą Transportation na dostawę 37 nowych, jednoprzestrzennych składów metra, złożonych tradycyjnie z sześciu wagonów. Łączna długość jednego składu to 118,2 m. Wartość umowy to 1,308 mld zł netto.

Pierwszy skład dotarł do stolicy pod koniec kwietnia 2021 r. W ostatnich miesiącach był testowany w nocy. Pod koniec września uzyskał czasowe świadectwo typu, a niedawno Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził dokumentację systemu utrzymania. Nowy typ pociągu uzyskał oznaczenie 59WE. Wydanie tych dwóch dokumentów umożliwiło – pod względem formalnym – wypuszczenie składu do ruchu. Na razie podróżnych wozi jeden z czterech dostarczonych już pojazdów. Dzisiaj, 28.10, o godz. 10:30 pociąg o numerze 78 ruszył z STP Kabaty w kierunku stacji Kabaty, skąd zabrał pasażerów o 10:38.

– Dziś inauguracyjny przejazd nowym pociągiem firmy Škoda. Kupiliśmy 37 takich składów. Są nowoczesne, jednoprzestrzenne i bardzo oszczędne. W kolejnych tygodniach będą wyjeżdżać następne pociągi – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Dziś skład wyjechał na I linię, a w sobotę będzie kursować na II linii.

– Wróciliśmy do stanu sprzed pandemii, codziennie z metra korzysta 700 tys. pasażerów. To 181 mln podróżnych rocznie. Widać, że metro się rozbudowuje. Od 2019 r. oddaliśmy do użytku 11 nowych stacji. Cieszę się z tego, bo komunikacja jest dla nas absolutnym priorytetem. Bez pieniędzy unijnych nie byłoby takich inwestycji. Trzeba to podkreślić, zwłaszcza w momencie, gdy środki unijne są zagrożone. Te pieniądze są potrzebne Polsce natychmiast – dodaje prezydent.

Pierwotnie pierwszy pociąg miał zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy – na przełomie września i października 2021 r. Pandemia, jak w przypadku wielu innych kontraktów taborowych, opóźniła jednak dostawy – producent skorzystał z zapisów ustawy, umożliwiającej zmianę harmonogramu. Dłużej zajęło też dopuszczanie składu do ruchu. W pierwotnym harmonogramie przewidziano na to trzy miesiące, a w sumie zajęło to dwa razy więcej czasu. Metro zadeklarowało możliwość naliczenia kar. – To są uprawnienia kontraktowe, które będziemy wykorzystywali w 100%. O tym nasi partnerzy zostali powiadomieni – mówił niedawno Jerzy Lejk, prezes Metra.

Umowa zakłada też możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne osiem składów. Zgodnie z ostatnimi ustaleniami Metro Warszawskie na decyzję ma jeszcze dwa miesiące. – To pytanie o finanse miasta. Rządzący zabrali nam netto 2 mld zł w samym 2022 r. To trudna decyzja, nie wiem, czy będzie nas stać – mówi prezydent.

Pojawiło się pytanie, czy metro będzie jeździć częściej – zwłaszcza po oddaniu nowych stacji. – Analizujemy sytuacje budżetową miasta. Nie jest klarowna z winy rządzących. Zapowiadają różne mechanizmy, które na razie nie wszystkie nie funkcjonują. Nie wiemy jeszcze jaka będą ceny energii, dostajemy różne sygnały. Robimy wszystko, by nie oszczędzać na komunikacji – mówi Trzaskowski. W tej kwestii istotna jest sprawa przepustowości łącznika przesiadkowego na stacji Świętokrzyskiej. – Łącznik to rozwiązanie dodatkowe, a nie podstawowe. Przesiadka miała następować górą (przez antresolę). Widzimy ten tłok, analizujemy ti. Są różne rozwiązania. Będziemy przede wszystkim zachęcać pasażerów, by korzystali z przejścia górą. Mamy też inne pomysły w głowie. Ze względów konstrukcyjnych tego łącznika nie da się poszerzyć – dodaje prezydent. O problemach ze wspomnianym łącznikiem pisaliśmy ostatnio.

Nowe składy kupowane są z myślą o obsłudze wydłużonej II linii metra i zastąpieniu pociągów rosyjskich na I linii. Te mogą np. docelowo trafić do Kijowa.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Škody niemal zniknęły z I linii. Metro: „Nie występuje problem”

Komunikacja

Škody niemal zniknęły z I linii. Metro: „Nie występuje problem”

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Metro: Duchota w Škodach. Wentylacja do poprawki

Przestrzeń

Metro: Duchota w Škodach. Wentylacja do poprawki

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Škody niemal zniknęły z I linii. Metro: „Nie występuje problem”

Komunikacja

Škody niemal zniknęły z I linii. Metro: „Nie występuje problem”

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Metro: Duchota w Škodach. Wentylacja do poprawki

Przestrzeń

Metro: Duchota w Škodach. Wentylacja do poprawki

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Komunikacja

Metro: Piąta Varsovia już w Warszawie

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5