Partnerzy serwisu:
Mobilność

Polska zmierza ku elektromobilności. Co nas czeka na drogach? (Raport)

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2018-10-12 09:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska zmierza ku elektromobilności. Co nas czeka na drogach? (Raport)
fot. TP
W najbliższych latach największy wzrost znaczenia i rozwój transportu publicznego będziemy obserwować w miastach i aglomeracjach, które zmagają się z problemem nadmiaru samochodów i zanieczyszczeniem powietrza. Spora, jeśli nie największa, zmiana dokona się na drogach – w autobusach, które wciąż stanowią i będą stanowić podstawę komunikacji. Trwa konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na polski elektrobus, a w ramach tego przedsięwzięcia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 2,2 mld zł na zakup przez samorządy pojazdów bezemisyjnych.

W Polsce funkcjonuje 15 sieci tramwajowych oraz trzy trolejbusowe. Wciąż jednak najpopularniejszym i najpowszechniej stosowanym środkiem komunikacji zbiorowej pozostają autobusy. Są one obecne praktycznie wszędzie tam, gdzie funkcjonuje komunikacja miejska. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na koniec 2016 r. w Polsce eksploatowano niemal 12 tys. autobusów komunikacji miejskiej.

Podstawowym paliwem zasilającym polskie autobusy jest olej napędowy. Pojazdów zasilanych innymi paliwami jest stosunkowo niewiele – pod koniec 2017 r. we flocie miejskich przewoźników znajdowały się 64 autobusy na CNG, 40 na LNG, 20 na biopaliwa, a także 104 pojazdy hybrydowe oraz 52 autobusy elektryczne. Z pojazdów o napędzie alternatywnym wobec spalinowego w najszerszym stopniu korzystają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.

Tymczasem wnioski płynące z europejskiej strategii na rzecz mobilności niskoemisyjnej nie są optymistyczne. Według niej transport odpowiada za prawie jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Europie i jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w miastach. Dlatego właśnie tu musi dokonać się największa rewolucja. Odpowiedzią Europy na te wyzwania jest konieczność przestawienia się na mobilność niskoemisyjną pod względem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń powietrza. Tak wynika z założeń Komisji Europejskiej, jak i krajowych przepisów. Zgodnie z ustawą o elektromobilności udział autobusów zeroemisyjnych (w tym trolejbusów) ma wynosić co najmniej 5% w 2021 r. i 20% w 2025 r. Następnie udział ten ma jeszcze wzrosnąć, aż do 30%.

W stronę polskiego elektrobusu

Z uwagi na wymogi ustawowe oraz w związku z programami promującymi zakup pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, w tym elektrycznych, można założyć, że miasta chętnie będą sięgać po dostępne środki w celu wymiany taboru. NCBR wspólnie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprosił do współpracy miasta zainteresowane zakupem nowych pojazdów. Na zaproszenie odpowiedziało 26 miast oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która zrzesza 41 samorządów. Wielkość zamówienia, na bazie zapotrzebowania zgłoszonego przez samorządy, określono na ponad 1000 pojazdów. Na zakup pojazdów do 2023 r. NFOŚiGW przeznaczy kwotę w wysokości 2,2 mld zł.

W sierpniu NCBR w ramach konkursu na polski pojazd elektryczny opublikował dokładną specyfikację autobusów, jakie ma dla miast zaprojektować i wyprodukować zwycięzca (lub zwycięzcy) programu. NCBiR liczy na prototypy autobusu elektrycznego trzech długości (ok. 9 m, ok. 12 m i ok. 18 m), składającego się z wyprodukowanych w Polsce podzespołów, o budowie modułowej, możliwości ładowania na różne sposoby, a w dodatku z zaawansowaną autonomicznością na potrzeby zajezdni.

Czy elektromobilność oparta na węglu ma sens?


Stosowanie napędów alternatywnych w pojazdach transportu publicznego ma przede wszystkim na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz pyłów i gazów szkodliwych dla zdrowia i środowiska naturalnego. Polska znajduje się na szczycie listy państw borykających się z problemem zanieczyszczenia powietrza.

Eksperci zwracają także uwagę, że choć podstawę polskiej energetyki wciąż stanowi węgiel, to upowszechnienie autobusów elektrycznych będzie istotnym ograniczeniem jego zużycia. Jak podają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – na bazie rocznej eksploatacji pierwszych autobusów elektrycznych – emisja CO2 została w pełni wyeliminowana. To najlepszy dowód, że warto rozwijać te technologie.

- - -

Raport „Polska na drodze do elektromobilności”, który przygotowaliśmy we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju można pobrać TUTAJ.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Przewoźnicy autobusowi boją się głównie… samych siebie

Komunikacja

Przewoźnicy autobusowi boją się głównie… samych siebie

Jakub Dybalski 23 sierpnia 2018

Raport: Warszawskie biura na nowych torach

Przestrzeń

Raport: Warszawskie biura na nowych torach

Leonard Dolecki 05 czerwca 2018

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5