Zakończyło się betonowanie wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na wiosnę zaplanowane jest rozpoczęcie testów taboru na linii PKM. Jak informuje prezes spółki budującej nową linię, ma być ona gotowa do rozpoczęcia ruchu regularnego jesienią przyszłego roku.
W nocy z czwartku na piątek miało miejsce betonowanie wiaduktu WD34, w rejonie gdańskiej Matarni, w ciągu ul. Budowlanych. Jak informuje PKM SA, to już ostatnie takie betonowanie na budowie. Wszystkie pozostałe obiekty inżynieryjne na całej trasie PKM są już bowiem konstrukcyjnie gotowe. Do ukończenia pozostały zaledwie trzy z nich.
Jednym z nich jest wiadukt WK2, powstający w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po tym wiadukcie pociągi po linii PKM będą jechać w kierunku lotniska w Rębiechowie. W związku z opóźnieniem realizacji inwestycji przez PKP PLK (związanej modernizacją stacji Gdańsk Wrzeszcz i przesunięciem torów linii 202 na Zaspie), zdecydowano o zmianie technologii budowy wiaduktu: z żelbetowego na stalowy. Konstrukcja jest już gotowa – prawdopodobnie na początku listopada nastąpi jego nasuwanie. Będzie ono trwać ok. 24 godziny, w tym czasie prawdopodobnie nastąpi wstrzymanie ruchu na torach dalekobieżnych. Po nasunięciu wiaduktu planowane jest rozpoczęcie budowy najazdu na wiadukt od strony Wrzeszcza.
– Obecnie mamy 73% wykonania robót, przy 66% wykorzystania harmonogramu. Od marca 2015 r. planujemy rozpoczęcie testów pociągów na linii. Zakładamy, że jesienią 2015 r. będzie można oddać linię gotową do ruchu i rozpocząć na niej kursowanie pociągów – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.
Natomiast już w grudniu tego roku mają zostać dostarczone pierwsze pociągi do obsługi linii PKM. Zgodnie z kontraktem, Pesa Bydgoszcz dostarczy 10 autobusów szynowych: 7 pojazdów trójczłonowych i 3 pojazdów dwuczłonowych. Finalne dostawy mają się zakończyć w maju 2015 r. Dyskusyjną sprawą będzie montaż w nowych pociągach tylko jednej pary drzwi w wagonie. Biorąc pod uwagę, że zwłaszcza na terenie Gdańska PKM ma mieć charakter kolei aglomeracyjnej (na nowej 17-kilometrowej linii powstanie 8 przystanków), może to powodować zatory przy wsiadaniu i wysiadaniu, a przez to – konieczność dłuższych postojów na przystankach.
Kolej w mieście to jeden z tematów rozpoczynającego się 30 października w Bydgoszczy
Kongresu Transportu Publicznego. Wciąż można się rejestrować.