Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKM. Początek nasuwania stalowego wiaduktu na Zaspie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-12-2014
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
 PKM. Początek nasuwania stalowego wiaduktu na Zaspie
źródło: pkm-sa.plwiadukt
W nocy z poniedziałku na wtorek rozpoczęło się jedno z bardziej skomplikowanych logistycznie zadań na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: nasuwanie na swoje miejsce 450-tonowego wiaduktu stalowego.

Wiadukt ten zlokalizowany będzie na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po wiadukcie, pociągi kursujące linią PKM w kierunku Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy, przejadą nad torami dalekobieżnymi łączącymi Gdańsk z Gdynią (linia 202).

– To bardzo skomplikowany inżynieryjnie proces, który wymagał od wykonawcy przygotowania wielu precyzyjnych obliczeń i projektów oraz skonstruowania specjalnego łożyska, na którym ważący 450 ton wiadukt WK 2 jest ręcznie obracany przez kilkunastu robotników: tak, aby trafić dokładnie na swoje docelowe położenie, na dwóch betonowych podporach. W pierwszej kolejności konstrukcja WK 2 nasunięta zostanie na podporę P-1, stojącą bliżej przystanku SKM Gdańsk-Zaspa, a następnie na podporę P-2, od strony Strzyży. W związku z tym, że prace te wykonywać trzeba nad funkcjonującą linią kolejową, ze względów bezpieczeństwa prowadzone są one nocą, kiedy możliwe jest wyłączenie trakcji elektrycznej, bezpośrednio nad którą nasuwany jest wiadukt PKM. Cała ta skomplikowana i żmudna operacja zajmie co najmniej kilka nocy – informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM SA.

Pierwszej nocy przerwa w zasilaniu nie mogła być dłuższa niż 3 godziny, w trakcie których wykonawcy udało się przesunąć wiadukt do połowy odcinka dzielącego go od podpory P-1. Drugą połowę tej „trasy” wiadukt PKM powinien pokonać w jedną z najbliższych nocy, kiedy znów możliwe będzie czasowe wyłączenie napięcia. W docelowym położeniu, na obydwu podporach, wiadukt musi się znaleźć do 14 grudnia, kiedy to, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, na linii 202 pojawią się pociągi Pendolino.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu władze PKM SA zdecydowały o zmianie technologii budowy tego wiaduktu – z żelbetowej (czyli takiej, w jakiej zrealizowano wszystkie inne obiekty inżynieryjne) na stalową. Przyczyną były opóźnienia w przebudowie stacji Gdańsk Wrzeszcz: władze PKM SA tłumaczyły, że zmiana technologii pozwoliła zaoszczędzić około trzy miesiące. Gotowa konstrukcja stalowa od kilku tygodni czekała na możliwość nasunięcia na swoje miejsce.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Michał Szymajda 17 listopada 2022

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Michał Szymajda 17 listopada 2022

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5