W piątkowe popołudnie na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjechał pierwszy pociąg od strony Kościerzyny. Uruchomienie łącznicy pozwalającej wjazd na linię PKM z linii 201 usprawni dowóz materiałów na budowę.
– W piątek około godz. 15.30, gotową już jednotorową łącznicą od strony Kościerzyny, na linię PKM wjechała lokomotywa ciągnąca 7 szutrówek i jedną platformę – informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM SA. Na razie nie jest możliwy jeszcze wjazd na linię PKM od strony Gdańska Osowy (pomiędzy Osową i wpięciem linii PKM w linię 201 trwa budowa drugiego toru), nie jest też możliwy wjazd na estakadę kolejową znajdującą się w rejonie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy (na estakadzie znajdować się będzie przystanek).
Wjazd na linię możliwy w dwóch miejscach
Dojazd pod samą estakadę jest już natomiast możliwy z obu stron: przejezdny jest już bowiem także odcinek od lotniska do Strzyży. Wjazd na ten odcinek jest możliwy z linii nr 235 (Gdańsk Osowa – Matarnia/lotnisko), którą dostarczane jest paliwo do bazy Petrolotu. Pomiędzy Petrolotem i linią PKM została poprowadzona łącznica, którą lokomotywy, wagony oraz inne pojazdy szynowe pracujące obecnie na linii PKM wjechały na nią. Po zakończeniu budowy PKM, fragment linii 235 zostanie zlikwidowany, a paliwo do Petrolotu będzie dostarczane z wykorzystaniem linii PKM i wspomnianej łącznicy.
W najbliższym czasie powinno nastąpić nasuwanie stalowego wiaduktu WK-2 na jego miejsce, w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po wiadukcie WK-2 pociągi jadące linią PKM od strony Wrzeszcza w kierunku lotniska w Rębiechowie będą przejeżdżać nad torami dalekobieżnymi łączącymi Gdańsk z Gdynią (linia 202).
Tabor z poślizgiem, ale kontrolowanym
Tymczasem „Gazeta Wyborcza Trójmiasto” poinformowała, że pierwsze 2 z 10 składów zamówionych przez Województwo Pomorskie do obsługi linii zawierających się w projekcie PKM zostaną dostarczone nie, jak wynika to z kontraktu, jeszcze w grudniu br., lecz później. Rzecznik Pesy Michał Żurowski nie chciał w rozmowie z „GW” prezydować, kiedy dokładnie to będzie. Powiedział natomiast, że opóźnienie wynika z faktu, iż będą to pierwsze spalinowe pociągi przystosowane w Polsce do systemu ERTMS II, a na razie nie ma w Polsce odcinka, na którym można było przeprowadzić testy kompatybilności z ERTMS II.
„GW” zauważa jednak, że jest to opóźnienie kontrolowane. – Od początku mówiliśmy, że pociągi pojawią się w tym roku, jeśli będzie taka potrzeba, ale jej nie ma. Dlatego przesunęliśmy o trzy miesiące realizację projektu – Oczywiście mówimy jedynie o przesunięciu początkowego terminu. Potem dostawy muszą być skondensowanie, by został zachowany termin końcowy – powiedział „Gazecie” Ryszard Świlski, członek Zarządu Woj. Pomorskiego.
Dostawy 7 pojazdów 3-członowych i 3 pociągów 2-członowych mają się zakończyć 12maja 2015 r. Testy taboru na linii PKM mają się rozpocząć wiosną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.