Partnerzy serwisu:
Mobilność

By zrobić zakupy, berlińczycy wybierają własne nogi, komunikację lub rower. Samochód prawie się nie liczy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IASS POTSDAM

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
 By zrobić zakupy, berlińczycy wybierają własne nogi, komunikację lub rower. Samochód prawie się nie liczy
fot. IASS POTSDAM
Jak dowodzą najnowsze badania przeprowadzone w stolicy Niemiec, większość kupujących mieszka niedaleko miejsc gdzie robi zakupy. Ponad połowa osób dociera do sklepów i straganów na pieszo, co znacząco zmienia perspektywę myślenia o miejskiej mobilności.

Takie spostrzeżenia wynikają z raportu przygotowanego przez Instytut Zaawansowanych Studiów Zrównoważonego Rozwoju z Poczdamu, który przeprowadził badanie. Było ono realizowane między czerwcem, a wrześniem zeszłego roku, na dwóch berlińskich ulicach handlowych, Kottbusser Damm i Hermannstraße. Ankiety zostały wypełnione przez około 2 tysiące kupujących i 145 właścicieli sklepów. Najpierw podsumowano wyniki udzielone przez klientów, a następnie porównano je z odpowiedziami właścicieli sklepów.

Nie ufajmy wyobrażeniom


Podstawowe wnioski płynące z badania pokazują, że właściciele sklepów nie znają nawyków swoich klientów. Wynika to głównie z przekonania ludzi o tym, iż skoro my sami zachowujemy się w określony sposób, to reszta społeczeństwa postępuje tak samo.
Patrząc na rezultaty będące efektem ankietyzacji widać, że ponad połowa kupujących mieszka bliżej niż kilometr od miejsca zakupów, dodatkowo aby dotrzeć do sklepów, ponad 50% klientów korzysta z siły własnych nóg. Tymczasem właściciele sklepów byli przekonani o tym, że większość osób, które kupują w ich sklepach, mieszka w odległości 1-2 km od miejsca zakupów.
Takie postrzeganie wiązało się też z kolejnym nieprawdziwym stwierdzeniem, jakoby duża część klientów przyjeżdżała na zakupy samochodem. Ostatecznie korzystający z samochodu okazali się najmniejszą grupą kupujących. Z pomocy auta skorzystało tylko 6,6%, a sprzedający określili udział grupy na 21,6%. Jak widać, różnica okazała się znaczna.

Nowa miejska mobilność

Badanie pokazuje jednak przede wszystkim to, że zmieniają się nawyki transportowe mieszkańców miast. Zamiast korzystać z samochodów, mieszkańcy Berlina kupują lokalnie, w bliskiej odległości od domu, a żeby dotrzeć na miejsce zakupów chodzą pieszo, lub korzystają z komunikacji publicznej i rowerów. Samochody spadają na margines. O podobnych badaniach i efektach pisał w książce “Miasto Szczęśliwe” Charles Montgomery, który podawał w niej przykład Londynu i Nowego Jorku.

Jest to coraz szerszy trend, który prowadzi do wniosku, iż to nie kierowcy samochodów wspomagają lokalne biznesy, a przede wszystkim piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej. Jest to przyczynek do dyskusji o roli samochodów w miastach, a szczególnie w poszczególnych dzielnicach. Berlińskie badanie pokazało, że klienci którzy dotarli na zakupy samochodem, w ciągu tygodnia wydawali około 8,6 tysiąca euro, a piesi, rowerzyści i podróżujący zbiorkomem w sumie prawie 90 tysięcy. Sami piesi wydali około 60,6 tysięcy euro. Pokazuje to jak bardzo lokalne biznesy korzystają na osobach mieszkających w niedalekiej odległości i używających, innych niż samochody, środków transportu.

Pozostaje mieć nadzieję na to, że władze polskich miast zaczną się bardziej otwierać na naukowe dowody tego, że podstawę lokalnej infrastruktury powinny stanowić ścieżki rowerowe i chodniki, a nie miejsca parkingowe. Oczywiście trudno jest pogodzić rację mieszkańców, którzy chcą móc parkować swoje samochody, z interesami pieszych i rowerzystów, ale miasta powinny stawiać na rozwiązania wzmacniające transport publiczny, tak aby konieczność redukcji samochodów szła w parze z lepszą alternatywą w postaci autobusu i tramwaju. Jak pokazują badania z Berlina, mieszkańcy cenią sobie bliskość miejsc, w którym robią zakupy, a to przekłada się na większe zyski dla lokalnego biznesu.
Oczekujmy więc na podobne badania zrealizowane na ulicach polskich miast!

Całość badania znajduje się pod tym linkiem:https://findingspress.org/article/24497-local-business-perception-vs-mobility-behavior-of-shoppers-a-survey-from-berlin

Całość badania znajduje się pod tym linkiem: https://findingspress.org/article/24497-local-business-perception-vs-mobility-behavior-of-shoppers-a-survey-from-berlin
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5