Partnerzy serwisu:

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?

Kasper Fiszer 11.06.2020

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?
Tramwaj linii 46fot. Kasper Fiszer
Na razie nie można liczyć na uruchomienie linii 46 choćby na jej zgierskim fragmencie. Włodarze tego miasta chcą bowiem w pierwszej kolejności przywrócić kursowanie tramwajów na pl. Kilińskiego. Ewentualne wznowienie ruchu w kuerunku Proboszczewic będzie natomiast uzależnione od dostępności środków, które w opinii samorządu są ograniczone.
Od zawieszenia kursowania tramwajowych linii 45 i 46 z Łodzi do Zgierza i do Ozorkowa minęły już ponad dwa lata. Niedawno zaczęły się prace remontowe, które mają doprowadzić do wznowienia obsługi krótszej z północnych odnóg systemu łódzkiego tramwaju podmiejskiego, tej kończącej się na pl. Kilińskiego w Zgierzu. Wciąż nie ma jednak pewności, czy jeszcze kiedykolwiek tramwaj dotrze do Ozorkowa.

Nawet na skróconej trasie 46 mogłoby mieć znaczącą rolę

Po wstrzymaniu przewozów powstało kilka koncepcji dalszego funkcjonowania linii 46. Część z nich zrodziła się w związku z dużymi trudnościami w osiągnięciu kompromisu pomiędzy poszczególnymi gminami, które są właścicielami odcinków infrastruktury leżących na ich terenie. Niejako w odpowiedzi na jasne deklaracje gminy wiejskiej Zgierz, że ta nie będzie w stabue wygospodarować środków choćby na wkład własny niezbędny do pozyskania funduszy zewnętrznych na wielomilionową inwestycję, prezydent Zgierza zaproponował przynajmniej czasowe skrócenie trasy linii 46.

Zawieszenie połączenia jest bowiem dla Zgierza istotnym problemem również w komunikacji wewnętrznej. Tramwaj był podstawowym środkiem transportu obsługującym duże osiedle Proboszczewice i miał istotną rolę w komunikacji kilku osiedli z centrum miasta. W lipcu 2018 r. prezydent Przemysław Staniszewski sugerował także możliwość wahadłowej obsługi zgierskiego odcinka taborem dwukierunkowym. Na węźle Kurak przyjeżdżający z Proboszczewic mieliby przesiadać się do tramwaju linii 45 jadącego w stronę Łodzi.

Czy wystarczy środków na remont kolejnego odcinka?

Czy niemal dwa lata później plany te są aktualne? – Na ten moment jesteśmy skupieni na realizacji [przebudowy] odcinka od Helenówka do Kuraka – mówi Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza (chodzi tu o fragment od granicy Łodzi i Zgierza do węzła na Kuraku, gdzie rozchodzą się linie zgierska i ozorkowska). – Jednocześnie rozpoczęliśmy prace zmierzające do poprawy jakości infrastruktury tramwajowej na fragmencie od Kuraka do pl. Kilińskiego – dodaje nasza rozmówczyni, podkreślając, że oznacza to szeroko zakrojone działania prowadzone jednocześnie. Konkretnych założeń dotyczących zgierskiego odcinka linii 46 na razie natomiast nie ma.

– Wszystko w tym temacie zależy od pieniędzy, a sytuacja jest obecnie dynamiczna – tłumaczy przedstawicielka zgierskiego magistratu. Mówi, że samorządy dostają do realizacji kolejne zadania. – W ślad za tym nie idą środki – stwierdza. Nie ulega więc wątpliwości, że mieszkańcy Proboszczewic będą musieli uzbroić się w cierpliwość w oczekiwaniu na ewentualny powrót komunikacji tramwajowej z centrum miasta i ze stolicą aglomeracji.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony