Partnerzy serwisu:

Wrocław: Za pieniądze z KPO linie tramwajowe i wydzielone trasy autobusowe. „Etap przejściowy”

Kasper Fiszer 29.04.2021

Wrocław: Za pieniądze z KPO linie tramwajowe i wydzielone trasy autobusowe. „Etap przejściowy”
Tramwaj we Wrocławiu fot. Augiasz, lic. CC BY 2.5
Swojczyce, Maślice i Jagodno to wrocławskie osiedla, które mają wkrótce zostać włączone do miejskiej sieci tramwajowej. Nie wszędzie tory dotrą jednak w perspektywie najbliższych lat. Na części projektowanych korytarzy początkowo pojawi się infrastruktura autobusowa. To etap przejściowy – zapewniają lokalne władze, przedstawiając swoje propozycje dotyczące ewentualnego dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Program ten ma pomóc w niwelowaniu gospodarczych skutków pandemii.
– Zadania związane z rozbudową nisko- i zeroemisyjnej komunikacji są dla nas priorytetem – deklaruje Patryk Załęczny z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Wrocławia. Część z przedsięwzięć z tego zakresu samorząd chciałby realizować w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wstępny wniosek w tej sprawie został złożony już w sierpniu zeszłego roku. Najważniejszym elementem programu jest budowa nowych tras tramwajowych i wydzielonych pasów komunikacji autobusowej.

Swojczyce z tramwajem, Maślice – być może, Jagodno – na razie bez


Miasto chce wybudować nową trasę o długości ok. 4 km na osiedle Maślice, na razie nie zapadła jednak decyzja, czy będzie to tor tramwajowy, czy jedynie wydzielony korytarz dla autobusów (ma być to zależne od możliwości pozyskania dofinansowania). Ciąg ma zaczynać się na Kozanowie i biec do nowej pętli w okolicach torów kolejowych przy ul. Głównej. Inna wydzielona trasa komunikacji zbiorowej – przynajmniej w pierwszym etapie z pewnością autobusowa – ma pomóc w obsłudze os. Jagodno. Ma ona zostać przygotowana tak, by w późniejszym terminie była możliwa dobudowa torowiska. 2,5-kilometrowy odcinek zacznie się przy ul. Świeradowskiej, a zakończy przy Kajdasza. Na końcach obu nowych ciągów powstać mają parkingi typu park and ride.

Nowa trasa tramwajowo-autobusowa ma zaś prowadzić na os. Swojczyce. Nowe torowisko będzie mieć ok. 2 km długości i poprowadzi od pętli Sępolno do torów kolejowych. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest zaplanowana budowa nowych Mostów Chrobrego. Również na Swojczycach powstać ma nowy parking. Założenia rozbudowy infrastruktury mają zostać uzupełnione planami taborowymi (zakup 46 jednokierunkowych wagonów tramwajowych, 24 elektrobusów wraz z infrastrukturą wolnego i szybkiego ładowania, a także pojazdu pogotowia technicznego z mobilną ładowarką).

Niebawem poznamy priorytety inwestycyjne na kolejne lata

– W ramach zgłoszonych przez nas uwag do projektu KPO kwestia umożliwienia finansowania budowy tras tramwajowych była jedną z najistotniejszych – podkreśla rangę inwestycji komunikacyjnych przedstawiciel UM Wrocław. Zapewnia też, że niezależnie od ostatecznych rozstrzygnięć w sprawie dofinansowania kontynuwane są prace projektowe dotyczące m.in. wspomnianej trasy na Jagodno. Tłumaczy jednocześnie, że etap przejściowy z wykorzystaniem trakcji autobusowej wynika z problemów związanych z przecięciem linii kolejowej. Koncepcja tramwaju na Maślice jest już opracowana, w marcu ogłoszony został natomiast przetarg dotyczący linii na Swojczyce.

Samorząd zapowiada też ogłoszenie „Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0”, który ma wskazać priorytety inwestycyjne miasta na kolejne lata. Duży nacisk ma zostać położony także na remonty i modernizacje istniejących odcinków sieci. W opinii urzędu MPK na bieżąco naprawia też linie, których stan techniczny można określić jako zły, i realizuje te prace w pierwszej kolejności.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport