Partnerzy serwisu:

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Witold Urbanowicz 02.11.2016

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje
fot. Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Wrocław jest zadowolony z wdrożonego w mieście inteligentnego systemu transportowego (ITS). Jego celem nie było rozwiązanie problemu korków, zresztą dodatkowa przepustowość szybko została wykorzystana przez dodatkowe samochody. – ITS to jest naprawdę niesamowite narzędzie – trzeba w to zainwestować. Uzyskujemy szybszy transport publiczny – przekonuje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.
Jak wylicza Wrocław, w mieście kursuje 239 tramwajów i 360 autobusów, w tym 200 przegubowych, które w ciągu roku przejeżdżają 27 mln km rocznie. Koszt funkcjonowania komunikacji wynosi 360 mln zł rocznie, z czego wpływy z biletów sięgają 200 mln zł. Wrocław chwali się też wzrostem liczby pasażerów. Obecnie z komunikacji korzysta 200 mln pasażerów rocznie. W 2011 r. było to 165 mln osób.

Od czterech lat we Wrocławiu działa system ITS. Choć dzięki niemu przepustowość skrzyżowań wzrosła, nie dokonał on rzeczy niemożliwej, choć wyczekiwanej i nie zlikwidował korków w mieście. Nie zlikwidował on korków. – Zainwestowaliśmy w ten system 150 mln zł, w tym 120 mln zł z UE. Doskonale to funkcjonuje, choć mieliśmy wojnę z dziennikarzami, bo wszyscy uważali, że ma być cud. Odpowiadałem: uciekamy przed falą i uzyskujemy szybszy transport publiczny – mówi Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

Likwidacja problemu zatłoczenia ulic okazała się niemożliwa chociażby w obliczu wzrostu liczby aut. – Przepustowość skrzyżowań wzrosła o 20%. Ilość samochodów w tym czasie się podwoiła. Ta dodatkowa przepustowość została skonsumowana w części przez samochody – podkreśla Adamski.

Wrocław przy okazji wdrażania systemu ITS postanowił poprawić parametry komunikacji miejskiej. Choć, jak wyliczają włodarze, 90% torowisk jest wydzielona. Wąskim gardłem, jak w wielu miastach, okazują się jednak skrzyżowania z sygnalizacjami. – Żeby nie oddać pola samochodom walkowerem, zagospodarowaliśmy tę dodatkową przestrzeń czasową i prędkość tramwajów wzrosła z 13 km/h do 21 km/h przy średniej odległości przystankowej 500 m – wylicza Adamski. – ITS to jest naprawdę niesamowite narzędzie – trzeba w to zainwestować – podkreśla wiceprezydent.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inteligentne systemy transportowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony