Partnerzy serwisu:

Wrocław: Jest umowa na dalszy ciąg tramwaju na Popowice

Redakcja 30.09.2020

Wrocław: Jest umowa na dalszy ciąg tramwaju na Popowice
wiz. Wrocławskie Inwestycje
Wrocław podpisał umowę z wykonawcą drugiego etapu budowy tramwaju na Popowice wzdłuż Dmowskiego, Długiej, Starogroblowej i Popowickiej. To jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia. Prace zakończą się w 2022 r.
– Rozwój komunikacji miejskiej we Wrocławiu to jeden z moich priorytetów. Nie tylko inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk, ale także staramy się realizować inwestycje, dzięki którym usprawnimy obsługę komunikacyjną kolejnych osiedli we Wrocławiu. W ciągu ostatnich dwóch lat już na nasze ulice wyjechało 200 nowych autobusów i 40 niskopodłogowych tramwajów, kolejne modernizujemy, a na kolejne po prostu czekamy – w myśl ostatnio podpisanej umowy. Teraz przed nami drugi etap jednej z największej inwestycji komunikacyjnej w historii Wrocławia, czyli budowy tramwaju na Popowice. W ramach tego zadania wybudujemy łącznie 3,1 km torowiska, a pamiętając także o innych użytkownikach, wykonamy również nowe drogi dla rowerzystów, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Podpisana umowa z firmą ProTra Building ma wartość 150 mln zł brutto, z czego 133,4 mln zł to zakres Gminy Wrocław, 5,2 mln zł zakres MPWiK, a 11,6 mln zł wyłożą deweloperzy i dzięki współpracy z nimi zostanie przebudowana część skrzyżowań w ramach inwestycji.

Co nowego powstanie w ciągu dwóch lat na Popowicach?

W ramach tego zadania wybudowane zostaną odcinki trasy tramwajowej od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej do Milenijnej. Powstanie 3,1 kilometra nowego torowiska – w tym 1,45 km zielonego torowiska.

– Dzięki tej inwestycji powstanie trasa tramwajowa alternatywna dla ulicy Legnickiej. Torowiskiem na ulicy Legniciej przejeżdża w szczycie w ciągu godziny nawet 80 tramwajów w obu kierunkach – mówi Jacek Sutryk.

Ta inwestycja to nie tylko tramwaj. W ramach zadania przebudowanych zostanie 1560 metrów ulic, dziesięć skrzyżowań – m.in. ul. Mieszczańskiej, Jagiełły i Dmowskiego, Wejherowskiej i Popowickiej, Popowickiej i Milenijnej, Białowieskiej, Zajęczej i Popowickiej. – Jak zawsze pamiętamy również o rowerzystach oraz pieszych, o których już wspominał pan prezydent Jacek Sutryk. To dlatego wybudujemy 4700 metrów nowych dróg dla rowerów, 5220 metrów chodników oraz 590 metrów ciągów pieszo-rowerowych. Z inicjatywy prezydenta Jacka Sutryka oraz śp. Bartka Skrzyńskiego, byłego szefa Biura Bez Barier, wyposażamy chodniki w linie naprowadzające dla niedowidzących, specjalnie zostaną też oznaczone wiaty oraz miejsca oczekiwania na przystankach – zapewnia Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

W ramach inwestycji wykonawca przebuduje też instalacje podziemne, m.in. sieć wodociągową, MKT czy energetyczną, wybuduje stację prostownikową „Szczepin” i zmodernizuje stację prostownikową „Milenijna”. Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą wzmocniony zostanie most Dmowskiego i wybudowany będzie ważny prawoskręt z ul. Milenijnej w ul. Lotniczą.

Prace już trwają


Przy stacji kolejowej Wrocław-Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP. Tam wiadukt jest już gotowy i czeka już na tramwaj. Obecnie prowadzone są prace przy przebudowie drugiego wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej. Dzięki nim tramwaje, samochody i rowerzyści komfortowo przejadą pod tym obiektem. Wiadukt będzie miał 43 metry długości i niweleta terenu została obniżona o 1,5 metra, więc bez problemu zmieści się pod nim tramwaj czy autobus. Na obecnie realizowanym fragmencie przełożone zostało kilkadziesiąt kilometrów kabli niskiego i średniego napięcia, przebudowany został kanał ogólnospławny. Ten odcinek ma być gotowy wiosną przyszłego roku. Jednocześnie prace przy budowie nowej stacji kolejowej Wrocław-Szczepin prowadzi PKP PLK (powstaje ona w sąsiedztwie siedziby ZDiUM przy ul. Długiej).

Tramwaj na Popowice, biorąc pod uwagę dwie umowy, na obecną chwilę kosztuje 222,70 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 75,7 mln dla zakresu Gminy Wrocław. Zakończenie budowy jest planowane w 2022 roku.

Decyzje w sprawie linii, które miałyby jeździć trasą na Popowicach zostaną podjęte po konsultacjach społecznych. Będą one związane ze zmianą siatki połączeń komunikacyjnych w mieście.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony