Partnerzy serwisu:

Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?

Łukasz Malinowski 11.01.2020

arrow
arrow
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
wiz. Bjarke Ingels
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Woven City. Toyota zbuduje miasto przyszłości. Raj dla pieszych i rowerzystów?
Podczas odbywających się w Las Vegas targów technologicznych CES Toyota zaprezentowała swoją wizję miasta przyszłości. U podnóża góry Fudżi zamierza zbudować Woven City, które ma być poligonem dla rozwijania technologii przyszłości. Japończycy stawiają przy tym na rozwiązania przyjazne pieszym i rowerzystom oraz autonomiczny transport publiczny.
– Budowa kompletnego miasta od podstaw, nawet na tak małą skalę, jest wyjątkową okazją do opracowania przyszłych technologii, w tym cyfrowego systemu operacyjnego dla infrastruktury miasta. Z połączonymi i komunikującymi się ze sobą za pośrednictwem danych i czujników ludźmi, budynkami i pojazdami będziemy mogli przetestować połączoną technologię AI zarówno w świecie wirtualnym, jak fizycznym, maksymalizując jej potencjał – tłumaczy Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corporation cytowany przez Puls Biznesu.

Firma zapowiada, że jest otwarta na współpracę ze wszystkimi potencjalnymi partnerami ze świata nauki i biznesu. Na oficjalnej stronie projektu zostały pokazane główne obszary w ramach których można podjąć współpracę oraz formularz zgłoszeniowy. Samo miasta ma się stać swoistym poligonem dla nowych technologii. Wśród nich mają się znaleźć najbardziej nas interesujące rozwiązania z zakresu mobilności, nowoczesnej logistyki i autonomizacji transportu, ale także wykorzystanie wodoru jako źródła energii, sztucznej inteligencji, rozwiązania z zakresu robotyki. Wszystko ma oczywiście być „smart” i podłączone do sieci.

Duży nacisk ma zostać również położony na kwestie społeczne i budowanie lokalnych wspólnot. Struktura miasta ma wspierać kontakty pomiędzy mieszkańcami oraz przeciwdziałać wykluczeniu jakichkolwiek grup.

Miasto zaprojektował Bjarke Ingels wraz z zespołem. To znany duński architekt, który ma w swoim portfolio m.in. nowe wcielenie World Trade Center, Lego House w Danii czy siedziby Google’a w Mountain View i Londynie. Architekt uważa, że rój różnych technologii zaczyna radykalnie zmieniać sposób, w jaki mieszkamy i poruszamy się po naszych miastach, natomiast połączone, autonomiczne, bezemisyjne i współdzielone rozwiązania transportowe mogą zmienić sposób miejskiego życia.

W mieście mają splatać się (i stąd nazwa projektu) trzy rodzaje ulic u podstaw u podstaw których leży jednak klasyczna siatka łączących się pod kątem prostym przecznic. Wyjściowym założeniem dla projektu jest zmiana podejścia do obecnie funkcjonujących ulic, na których w większości przypadków łączy się ruch samochodowy z pieszym i rowerowym czy szerzej wykorzystującym urządzenia transportu osobistego (UTO). Utkane przed duńskiego architekta miasto ma traktować każdy rodzaj ruchu na równie i tworzyć dla niego odrębne trasy.

Na obrazku powyżej pokazano podstawowy moduł kwartału 3x3 o szerokości ok. 150 metrów. Oznaczone kolorem niebieskim ulice mają być przeznaczone dla transportu kołowego, różowym dla UTO, zaś żółtym dla pieszych. Środkowy moduł każdego kwartału ma zostać przeznaczony na przestrzeń wspólną – park czy plac i ułatwiać poruszanie się pomiędzy zabudowanymi modułami na piechotę czy na rowerze. Transport kołowy ma się odbywać tylko na zewnętrznych drogach danego kwartału.

Zwielokrotnienie liczby kwartałów pozwoli na stworzenie miasta równomiernie poprzecinanego siatką trzech rodzajów ulic dostosowanych do różnego rodzaju ruchu. Projektant idzie jednak dalej i pokazuje jak ten oparty na klasycznej siatce ulic układ można zdeformować i zmienić np. poprzez stworzenie centralnego miejskiego placu czy parku przy zachowaniu układu funkcjonalnego ulic. Takie rozwiązanie ma zapewnić brak dominacji któregokolwiek ze środków transportu.

Planowa zabudowa poszczególnych modułów w kwartałach ma nie być intensywne i pozostawać w „ludzkiej skali”. Przeplatać mają się też różne jej funkcje.

Warto zwrócić uwagę na to, że nawet zewnętrzne ulice kwartałów przeznaczone dla transportu kołowego mają promować nową mobilność. Zakładane jest wykorzystanie pojazdów autonomicznych, przypominających funkcjonujące już w niektórych miastach minibusy oraz współdzielone samochody. Toyota promuje tu oczywiście swoje pojazdy typu e-Palette, która mają m.in. obsługiwać wioskę olimpijską podczas igrzysk w Tokio, które odbędą się w tym roku. Maksymalne prędkości nie mają przekraczać 30 km/h.

Woven City ma być nie tylko poligonem technologicznym i miejscem do wygodnego życia, ale także być przyjazne dla środowiska. Japończycy stawiają na minimalizacje śladu węglowego – budynki mają być z drewna i wyposażone w zielone źródła energii. Znaczącą rolę ma przy tym odgrywać rower na który stawia Toyota także w produkowanych przez siebie pojazdach.


Budowa nowego miasta ma ruszyć już w roku 2021. Wykorzystana zostanie działka, należąca już do japońskiego koncernu, po dawnych terenach przemysłowych w mieście Susono. Ma w nim mieszkać do 2 tys. osób, w tym pracownicy Toyoty.

Nie jest jednak do końca jasne z jakim przyjęciem spotka się projekt wśród potencjalnych nowych mieszkańców oraz w najbliższym sąsiedztwie. Ci pierwsi będą musieli wyrazić zgodę na udostępnianie wielu swoich danych osobistych oraz zapewne będą musieli przystać na współpracę z Toyotą i jej partnerami. Sąsiedzi, podobnie jak to jest w projekcie realizowanym przez Google w Toronto, mogą podnosić kwestie wykluczania i odcinania się nowego miasta od okolicy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Mobilność
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony