Partnerzy serwisu:

Wojewoda łódzki: Wykluczenie komunikacyjne najdotkliwszym z wykluczeń po transformacji

Kasper Fiszer 27.01.2021

Wojewoda łódzki: Wykluczenie komunikacyjne najdotkliwszym z wykluczeń po transformacji
Autobus w Łodzi fot. Kasper Fiszer
Zjawisko wykluczenia transportowe to najuciążliwsze z wykluczeń powstałych w czasie transformacji ustrojowej. Brak dostępu do środków transportu w mniejszych miastach i na wsiach to niesprawiedliwość, którą rząd Zjednoczonej Prawicy chce niwelować. Samorząd województwa łódzkiego świetnie radzi sobie z wykorzystywaniem krajowego funduszu na rozwój połączeń – to najważniejsze tezy postawione przez wojewodę łódzkiego po uruchomieniu trzech nowych połączeń organizowanych przez UMWŁ.
– Po 1989 r. Polska przeżywała transformację ustrojową, przechodząc z systemu gospodarki planowanej ku gospodarce wolnorynkowej. Odbywało się to przy zarówno pozytywnych, jak i negatywnych przemianach społecznych. Różne grupy społeczne ucierpiały na tzw. wykluczeniach spowodowanych tym, że wzrost gospodarczy miał charakter ekskluzywny – mówił wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński podczas krótkiej konferencji prasowej w Łodzi poświęconej nowym liniom autobusowym uruchomionym przez samorząd województwa. W jego opinii ów wzrost był odczuwalny w dużych ośrodkach miejskich, podczas gdy mieszkańcy mniejszych miejscowości byli pozbawiani szeregu usług publicznych.

Bez połączeń nie ma jak dostać się do lekarza czy znaleźć dobrej pracy

Trudno nie dostrzec, że Łódź – w czasach transformacji ustrojowej drugie pod względem liczby mieszkańców miasto kraju – była bardzo mocno dotknięta skutkami ekonomicznymi przeprowadzanych wówczas zmian ustrojowych, a względną stabilność odzyskała wiele lat po przewrocie. – Spośród wszystkich usług publicznych najdotkliwszym wykluczeniem było wykluczenie komunikacyjne – ocenia jednak przedstawiciel administracji centralnej. To, pomimo regresu sieci tramwajowej i szeregu innych problemów, rzeczywiście nie dotknęło jednak łodzian.

– Istniejące wcześniej połączenia zostały zlikwidowane, tak więc mieszkańcy małych miejscowości, ale i miast do 100 tys. mieszkańców utracili możliwość dojazdu do lekarza, sklepu czy poszukiwania pracy – opisywał procesy z minionych dekad prelegent. To zaś potęgowało jego zdaniem problemy gospodarcze różnych części obecnego województwa łódzkiego. – Rząd Zjednoczonej Prawicy uznaje taką sytuację po pierwsze za rażącą nierówność, a po drugie za niesprawiedliwość – stwierdził wojewoda.

Wojewoda chwali samorząd wojewódzki kierowany przez polityków PiS

Bardzo pozytywnie wyraził się on o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Od 2019 r. z dużym entuzjazmem gminy, powiaty, jak i samorząd województwa łódzkiego partycypują w tym programie – ocenił. W pierwszym okresie funkcjonowania tego instrumentu wykorzystanie środków było jednak śladowe, a do dziś jest dalekie od pełnego, i to pomimo zwiększenia stawki dopłaty do wozokilometra.

Tobiasz Bocheński przekonywał, że siatka 39 połączeń organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego ma charakter kompleksowy i jest logicznie zaplanowana. Wskazywał tu m.in. na jej współgranie z liniai kolejowymi. – Z całą stanowczością mogę powiedzieć, że to jeden z najlepszych wniosków w Polsce – powiedział.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony