Partnerzy serwisu:

Wodór szansą zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce

Łukasz Malinowski 11.02.2021

Wodór szansą zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce
fot. ZDG TOR
Ponad 24 mld euro do 2030 roku wyda Unia Europejska na elektrolizery do produkcji wodoru. Kolejne kilkaset miliardów pochłoną inwestycje w odnawialne źródła energii. W ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie „Zielony Transport Publiczny” samorządy złożyły wnioski o finasowanie zakupu ponad 100 autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Dostępne w najbliższym czasie finansowanie spowoduje, że inwestycje w infrastrukturę i tabor wodorowy będą bardziej opłacalne niż dotychczasowe rozwiązania bateryjne – wynika z Raportu „Transport kluczem do rozwoju technologii wodorowych”, opublikowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Według założeń Komisji Europejskiej w 2050 roku wodór ma pokrywać 24 proc. zapotrzebowania na energię. Polska, która produkuje 14 proc. wodoru w Europie - ok. 1 mln ton wodoru rocznie może mieć w tym znaczący udział.

Transport miejski

Komunikacja miejska to obszar, w którym w pierwszej kolejności powinno się rozpocząć wdrażanie technologii wodorowych. Zalety wykorzystania paliwa wodorowego to m.in. zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych oraz hałasu generowanego przez tradycyjne spalinowe pojazdy miejskie. Autobus wodorowy może oszczędzić nawet 800 ton CO2 w swoim 12-letnim cyklu życia w porównaniu z autobusem spalinowym. W niedalekiej perspektywie pojazdy wodorowe mogą stać się również bardziej opłacalne od elektrycznych, a to za sprawą rozwoju infrastruktury i technologii, która umożliwi zmniejszenie kosztów produkcji.

– Transport kolejowy, miejski, ciężarowy oraz indywidualny w postaci flot zeroemisyjnych pojazdów, w tym taksówek, pozwoli szybciej osiągnąć konieczny do upowszechnienia wodoru efekt skali.

W perspektywie średnioterminowej, w miarę wzrostu popytu, na rynku powinien pojawić się wodór niskoemisyjny, z kolei w perspektywie długoterminowej mówimy o wodorze zeroemisyjnym – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Transport kolejowy

Największy potencjał dla wdrożenia technologii wodorowej na kolei dotyczy niezelektryfikowanych tras, których w Polsce jest ok. 7 300 km. Będą mogły je obsługiwać zespoły trakcyjne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, których koszt będzie niższy niż alternatywny koszt elektryfikacji linii. Szanse na wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym wiąże się również z lokomotywami manewrowymi, zwłaszcza pracującymi na dużych stacjach.

Transport drogowy

Transport generuje aż 30 proc. całości CO2 emitowanego w Unii Europejskiej, z czego na transport drogowy przypada aż 72 proc. emisji. Plany UE zakładają redukcję zanieczyszczeń komunikacyjnych w tym pyłów PM 2,5 oraz PM 10, tlenków siarki, tlenków azotu oraz metali ciężkich nawet o 60 proc. do roku 2050 (w porównaniu z rokiem 1990). Wodór ma duży potencjał w transformacji transportu na zeroemisyjny, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów ciężarowych obsługujących długie trasy.

Pierwszym etapem wdrożenia technologii wodorowych w transporcie jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza sieci punktów tankowania. Komisja Europejska przewiduje na inwestycje związane z siecią magazynowania i dystrybucji wodoru nawet 65 mld euro do roku 2030. Na wybudowanie 400 nowych stacji tankowania przewidziano z tej kwoty 1 mld euro. Obecnie w Europie funkcjonuje 177 stacji tego typu. Polska póki co jest białą plamą na wodorowej mapie drogowej, ale w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy pojawia się pierwsze HUBy wodorowe i stacje tankowania.

Pierwszym krokiem niezbędnym do popularyzacji wodoru w transporcie są instalacje do oczyszczania wodoru wytwarzanego w przemyśle, a następnie z odnawialnych źródeł energii. Dopiero ich powstanie umożliwi rozbudowę sieci stacji tankowania. PKN ORLEN realizuje obecnie inwestycje, w ramach których powstaje wodorowy hub we Włocławku, który docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę oraz instalację do produkcji wodoru z biometanu w Trzebini. Koncern posiada też i prowadzi już sprzedaż wodoru na stacjach tankowania w Niemczech oraz jest w trakcie budowy 3 stacji na terenie Czech. Plany PKN ORLEN zakładają także powstanie stacji w Polsce.

Więcej informacji w Raporcie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Raport powstał w ramach inicjatywy Wodór 2030.pl, której Partnerem Głównym jest PKN ORLEN
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
#Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony