Partnerzy serwisu:

Włochy zatwierdziły więcej praw dla rowerzystów. Pomogli aktywiści

Magdalena Romanowska 02.05.2021

Włochy zatwierdziły więcej praw dla rowerzystów. Pomogli aktywiści
fot. FIAB
Pandemia COVID-19 była impulsem nie tylko do rozszerzenia infrastruktury rowerowej, ale też do zmian legislacyjnych działających na korzyść rowerzystów. We Włoszech w życie weszły dwa dekrety reformujące prawo drogowe tak, aby zapewnić więcej przestrzeni i bezpieczeństwa użytkownikom dwóch kółek.
Zmiany zostały przedstawione w maju i wrześniu 2020 r. W ich przygotowaniu i promowaniu pomagała włoska organizacja rowerzystów, Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (FIAB). Reformy zawierały pięć metod, mających na celu zapewnić bezpieczeństwo i swobodne poruszanie się rowerzystów po drogach. Wspomniane metody to: pasy rowerowe, jazda pod prąd, śluzy rowerowe, strefy szkolne i ulice rowerowe.

Te metody nie zostały stworzone po to, by zastępować już istniejące rozwiązania, takie jak wydzielone dotychczas i działające drogi rowerowe. Chodziło przede wszystkim o to, aby zachęcić mieszkańców miast do jazdy na rowerze poprzez przedstawienie jasnych i klarownych przepisów regulujących poruszanie się na rowerze. Dlatego postawiono między innymi na pasy rowerowe, które są rozwiązaniem wymagającym jedynie podstawowego poziomego oznakowania i pozwalają na rozbudowę sieci rowerowej na istniejących już drogach i bez zajmowania miejsca pieszym.

Kolejną metodą przyjętą w przepisach były ulice rowerowe, istniejące już na przykład w Niemczech i krajach Beneluksu. Są to ulice, na których dozwolone są wszystkie pojazdy, ale priorytetem są rowery. Na takich ulicach obowiązują ograniczenia prędkości i ustępowanie pierwszeństwa rowerzystom.

Z kolei zezwolenie na jazdę pod prąd pozwala na wykorzystywanie ulic jednokierunkowych do ruchu rowerowego w obu kierunkach. Wcześniej wymagania dotyczące tego typu jazdy były bardziej rygorystyczne. Śluzy rowerowe, czyli wydzielone miejsca na wlocie skrzyżowania, przeznaczone do zatrzymywania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, poprawiają widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów.

Zdaniem entuzjastów tych zmian, pozwolą one miastom na zapewnienie spójnej, bezpiecznej, bezpośredniej, wygodnej i atrakcyjnej infrastruktury rowerowej, dającej rowerowi więcej praw, widoczności i ważności jako środkowi transportu.

Jak czytamy w komunikacie European Cyclist Federation (ECF), spory wkład we wprowadzenie tych zmian miała jej włoski odpowiednik, Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (FIAB). Jak mówi, cytowany przez ECF, prezes FIAB Alessandro Tursi, organizacja od ponad dekady naciska na zmianę przepisów drogowych na wzór Niemiec czy Holandii. Jednak dopiero podczas kryzysu sanitarnego, dzięki powrotowi do łask roweru jako bezpiecznego i popularnego środka transportu, zalecenia FIAB zostały uwzględnione w ustawodawstwie krajowym.

Decydujący nacisk na wprowadzenie tych zmian drogowych w dekretach z 2020 r. wywarli lokalni administratorzy, którzy od lat pracują na rzecz kampanii FIAB w poszczególnych regionach we Włoszech.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony