Partnerzy serwisu:

WKD uczy pasażerów co jest stacją, a co przystankiem

Witold Urbanowicz 29.11.2017

WKD uczy pasażerów co jest stacją, a co przystankiem
fot. WKD
Warszawska Kolej Dojazdowa wprowadziła zaskakujące zmiany w zapowiedziach głosowych w pociągach. Lektora Tomasza Knapika zastąpił syntezator mowy. A to wszystko dlatego, że spółka postanowiła w komunikatach rozróżnić przystanki osobowe od stacji. WKD zapewnia, że taka wiedza może mieć dla pasażera jakieś praktyczne znaczenie.
Do niedawna pasażerowie WKD mogli usłyszeć zapowiedzi, nagrane przez Tomasza Knapika. Po zamknięciu drzwi rozlegał się komunikat z nazwą następnej stacji, która pojawiała się po dojechaniu pociągu do przystanku. WKD postanowiła to jednak zmienić. – W odniesieniu do funkcjonującego dotychczas pokładowego systemu informacji pasażerskiej, obejmującego podsystem zapowiadania głosowego oraz podsystem prezentacji graficznej na monitorach wewnętrznych LCD została podjęta decyzja o zróżnicowaniu informacji z punktu widzenia handlowo-eksploatacyjnego o charakterze obiektu, na którym odbywa się rozkładowy postój pociągu – informuje Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD.

I tak dotychczasowe „stacje” zostały rozdzielone na „stacje” i „przystanki”. – Zgodnie z obowiązującą w tym zakresie terminologią odnoszącą się do stanu faktycznego elementów infrastruktury kolejowej – podkreśla Kulesza. Komunikaty są teraz dłuższe. – Stosowane uprzednio w odniesieniu do wszystkich obiektów określenie „stacja” poprzedzające nazwę obiektu, w którym następuje postój pociągu, zostało zastąpione dwoma określeniami: „stacja” oraz „przystanek”, każdorazowo poprzedzonymi dodatkowym zwrotem „następny postój” – dodaje rzecznik WKD.

Najpierw nowe zasady zapowiedzi wdrożono w jednym z pojazdów. Jak informuje spółka, po pomyślnym pilotażu rozszerzono nowe rozwiązania na wszystkie jednostki. Niestety, z uwagi na brak wszystkich zaplanowanych zapowiedzi z udziałem lektora, w pociągach słychać syntezator mowy. – Aktualnie przewidujemy dalsze modyfikacje podsystemu zapowiadania głosowego, polegające na uzupełnieniu nagrania wybranych komunikatów w oparciu o głos poprzednio użytkowanego lektora według nowych zasad. Działania zmierzające do uzupełnienia komunikatów głosowych zostały już podjęte i chcielibyśmy zakończyć ich wdrażanie równolegle z drugim etapem modyfikacji pokładowej informacji pasażerskiej, obejmującym prezentację graficzną na wewnętrznych monitorach LCD – jeszcze przed upływem bieżącego roku – deklaruje rzecznik WKD.

WKD zapewnia, że ta z pozoru bezużyteczna wiedza związana z rozróżnianiem stacji i przystanków osobowych może okazać się jednak przydatna także dla przeciętnego pasażera, niebędącego miłośnikiem kolei. – Rozróżnienie stacji i przystanków osobowych z handlowo-eksploatacyjnego punktu widzenia pozwala m.in. na wskazanie – w przypadku stacji – wszystkich tego rodzaju obiektów, na których z przyczyn technicznych (usterki, awarie, zmiana kierunku jazdy, możliwość przesiadki do innego pojazdu) może nastąpić zatrzymanie biegu pociągu (poprzez skrócenie relacji, odwołanie na dalszej relacji itp.) – przekonuje Krzysztof Kulesza.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Informacja pasażerska
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony