Partnerzy serwisu:

Większa dopłata z Funduszu Autobusowego. Ministerstwo liczy też na przewoźników prywatnych

Witold Urbanowicz 22.05.2020

Większa dopłata z Funduszu Autobusowego. Ministerstwo liczy też na przewoźników prywatnych
fot. MJ
Ruszają nowe nabory w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Zwiększona została dotacja z 1 do 3 zł. – Chcemy, by wsparciem zostali objęci też przewoźnicy prywatni. Zachęcamy do porozumienia z samorządem i zmianą linii komercyjnych w linii użyteczności publicznej – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest odpowiedzią rządu na problem wykluczenia transportowego. Zakłada on możliwość dofinansowania przewozów wznawianych bądź uruchamianych na nowych trasach. Dopłata wynosiła do tej pory 1 zł do wozokilometra. Program, by może z uwagi na niewielką wysokość tej dopłaty, nie cieszył się dużą popularnością.

Wojewodowie uruchamiają nowe nabory na ten rok. – W związku z tym, że wiele osób pracowało zdalnie, a szkoły były zamknięte, bardzo duże trudności mają przewoźnicy i operatorzy transportu zbiorowego. Dzięki naszym propozycjom i podpisanej już ustawie kwota maksymalnego wsparcia zostaje zwiększona do 3 zł do wozokilometra – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. Nabór trwa do 29 maja. Do 8 czerwca zostaną ogłoszone jego wyniki.

Ministerstwo chciałoby, żeby ze wsparcia korzystali też operatorzy komercyjni. – Mamy też sygnały od przewoźników prywatnych, którzy mają teraz ogromne problemy. Chcemy, by również byli objęci takim wsparciem poprzez złożenie wniosku do Funduszu Autobusowego. Aby to zrobić, muszą porozumieć się z samorządem, którzy są organizatorami i wnioskodawcami. Linie komercyjne będą musiały zostać zmienione na linie użyteczności publicznej – wyjaśnia Weber.

W tym roku środki przeznaczone na fundusz wynoszą 800 mln zł. – W mojej ocenie to kwota bardzo duża i wystarczająca, by objąć wsparciem wszystkie wnioski. Środki, które przeznaczyliśmy, sprawią, że bardzo duża część wniosków otrzyma wsparcie – mówi Rafał Weber.

Wiele wskazuje na to, że kwota wsparcia, o jaką będą mogły ubiegać się samorządy, będzie większa także w kolejnych latach. – Wiemy, że 1 zł na wzkm nawet w sytuacji normalnej to mało. Będziemy chcieli zwiększyć te środki. W roku 2021 ta kwota będzie wynosiła więcej niż 1 zł. Nie chcę teraz konkretnie mówić, czy to będzie 1,5 zł czy może 2 zł. Poczekajmy na analizy w okresie jesiennym – mówi wiceminister.

Jak informuje Ministerstwo, w ramach przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie w 2019 roku dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wpłynęły łącznie 294 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1500 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 17 243 199, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 17,9 mln zł. Natomiast w ramach naboru wniosków o objęcie w 2020 roku dopłatą z Funduszu wpłynęły 253 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1741 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 60 547 342, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 59,5 mln zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wykluczenie transportowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony