Partnerzy serwisu:

Więcej fotoradarów na polskich drogach. MI kupuje 26 nowych

Przemysław Farsewicz 17.01.2020

Więcej fotoradarów na polskich drogach. MI kupuje 26 nowych
fot. Cybularny, lic. CC0
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało 26 nowych fotoradarów, które staną do końca 2020 roku. Zdaniem ekspertów, Polska jest krajem, gdzie nasycenie fotoradarami jest jednym z najmniejszych w Europie.
W czwartym kwartale 2020 roku w trzynastu województwach na polskich drogach stanie dwadzieścia sześć nowych fotoradarów. – To część programu poprawy bezpieczeństwa pieszych i słabiej chronionych uczestników ruchu – wyjaśnia Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Do tej pory fotoradary funkcjonowały na drogach krajowych. Teraz również pojawią się drogach wojewódzkich i powiatowych. Aż 17 urządzeń z 26 znajdzie się w obszarze zabudowanym. Odpowiadać za nie będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który właśnie uruchomił postępowanie na „dostawę stacjonarnych urządzeń rejestrujących przeznaczonych do pracy na masztach wraz z urządzeniami integrującymi oraz obudowami i masztami”.

Jak wyjaśnia resort, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach to element komponentu większego przedsięwzięcia. – Pozostałe komponenty, to instalacja w późniejszym terminie – od roku 2021 – kamer na skrzyżowaniach świetlnych, na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wymiana tych fotoradarów, które w tej chwili pracują i są wyeksploatowane – dodaje Weber. Planuje się, że w przyszłym roku ma pojawić się kolejne trzysta nowych urządzeń. Wśród nich także kamery do odcinkowego pomiaru prędkości, kamery rejestrujące wjazd na skrzyżowanie i przejazd kolejowy na czerwonym świetle.

Lokalizacje dla 26 fotoradarów wskazał Instytut Transportu Samochodowego zwracając uwagę na miejsca szczególnie niebezpieczne. Sprawdzono blisko 1,6 mln zdarzeń drogowych w Polsce w latach 2016-2018. – Badania pokazały, że 58 proc. kierowców przekracza prędkości na autostradach, a aż 84 proc. przejeżdżając przez wsie i małe miejscowości. 75 proc. przekracza dozwolone limity prędkości, a 45 proc. łamie limit i jeździ o więcej niż 10 km. Za to w miejscach fotoradarów tylko 2 proc. kierujących przekracza ograniczenia o więcej niż 10 km/h – wylicza Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.

To zastrzeżenie jest istotne. Dopytywana przez "Gazetę Wyborczą" wiceszefowa GITD przyznała, że montowane fotoradary będą miały tolerancję 11 km/h. To oznacza, że np. w miejscu ograniczenia prędkości do 50 km/h, będą "karały" kierowców jadących minimum 61 km/h.

Ślęzak podkreśla także, że Polska jest krajem gdzie nasycenie fotoradarami jest jedno z najmniejszych w Europie. – Jeden fotoradar przypada na obszar około 1 tys. km kw. W Belgii, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech na tym samym obszarze znajduje się od 20 do 33 urządzeń – podaje dyrektor Instytutu Transportu Drogowego.

 

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony