Partnerzy serwisu:

Warszawski elektrobus na mrozie. Tak samo sprawny, ale pobór energii wyższy

Witold Urbanowicz 10.02.2016

Warszawski elektrobus na mrozie. Tak samo sprawny, ale pobór energii wyższy
fot. MZA
Polskie miasta zbierają pierwsze doświadczenia z eksploatacji autobusów elektrycznych. Duże obawy budzi zwłaszcza kwestia sprawności baterii podczas dużych mrozów. Dotychczasowe osiągi pojazdów są jednak w tej kwestii obiecujące. – Mrozy nie miały wpływu na sprawność autobusów i ich gotowość do wyjazdu – mówi Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych, które eksploatują najwięcej, bo dziesięć elektryków. Niskie temperatury przekładają się za to na nieznaczny wzrost zużycia energii.
Styczeń obfitował w mroźne dni, gdy temperatura spadała poniżej -10 stopni Celsjusza. Komentatorzy wielokrotnie wyrażali obawy co do funkcjonowania autobusów elektrycznych w takich warunkach. O podsumowanie poprosiliśmy Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, które eksploatują dziesięć elektrobusów, dostarczonych przez Solarisa.

MZA zaznaczają, że dopiero zestawienie za cały miesiąc dają podstawę do wyciągania wniosków. W codziennej eksploatacji trudno to ocenić, gdyż pojazdy codziennie rozkładowo zjeżdżają na doładowanie bez względu na stopień rozładowania baterii. Okazuje się, że pojazdy elektryczne jak dotąd – jeżeli chodzi o miesięczne wyniki – nie odstają względem innych pojazdów. – Wysokie mrozy nie wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie autobusów. Z danych za styczeń wynika, że w styczniu ze względu na niskie temperatury nastąpił wzrost zużycia energii o około 10 proc., natomiast mrozy nie miały wpływu na sprawność autobusów i ich gotowość do wyjazdu – mówi Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych. Wzrost zużycia energii nie jest czymś nadzwyczajnym – występuje też w tradycyjnych pojazdach, z silnikiem diesla.

Z wyników zadowolony jest Solaris, producent pojazdów. – To potwierdza nasze założenia i wcześniejsze doświadczenia, z których wynika że warunki atmosferyczne nie wpływają na operacyjność autobusów i. Zarówno układ baterii w autobusie, jak i system zarządzania energią elektryczna sa skontruowane w taki sposób, aby różne warunki atmosferyczne nie miały wpływu na oczekiwany zasięg autobusu. Dla przewoźnika jest ważne, żeby – bez względu na to, czy jest bardzo ciepło, czy mroźno – pojazdy sprawnie służyły komunikacji miejskiej i takie autobusy elektryczne jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom – komentuje Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. Jak dodaje, temperatura baterii jest cały czas kontrolowana – można ją schładzać bądź ogrzewać, by utrzymać optymalny zakres temperatur, co z kolei ma przełożenie na sprawność baterii.

Producent powołuje się też na zagraniczne doświadczenia, w tym np. ze szwedzkiego rynku, gdzie również temperatury bywają bardzo niskie. – Cały czas zbieramy doświadczenia. Dotychczasowe potwierdzają, że autobusy elektryczne jak najbardziej mogą być eksploatowane jako pewny i normalny pojazd komunikacji miejskiej, bez względu na warunki pogodowe – dodaje Figaszewski.

Ostatnio wyniki podsumowywał też Kraków, który ma podobne spostrzeżenia do Warszawy. – Nie odnotowaliśmy problemów z autobusami elektrycznymi w czasie spadków temperatur. Autobusy wykonywały około 150 km dziennie i ich przebieg nie różni się to od innych dni w miesiącu. Autobusy elektryczne wykonają pracę przewozową zgodnie z naszymi oczekiwaniami – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony