Partnerzy serwisu:

Warszawa: Wszyscy chcą węższej Obozowej oprócz radnych

Witold Urbanowicz 04.04.2014

Warszawa: Wszyscy chcą węższej Obozowej oprócz radnych
ul. Obozowafot. Mikiapole3, lic. CC BY-SA 3.0 Wikia Warszawa
Tramwaje Warszawskie szykują się do przebudowy trasy tramwajowej na ul. Obozowej. Aby mogły pojawić się wydzielone perony przystankowe oraz ścieżki rowerowe trzeba zwęzić ulicę, na której obecnie nieoficjalnie funkcjonują dwa pasy ruchu w każdym z kierunków. Projektom sprzeciwia się Rada Dzielnicy Wola w obawie o ograniczenie przepustowości ruchu kołowego i… pogorszenie bezpieczeństwa.
W tej chwili torowisko na ul. Obozowej wytyczone jest po środku jezdni, pasażerowie wsiadają z poziomu ulicy. Formalnie nie ma tutaj wytyczonych pasów ruchu, ale szerokość jezdni zachęca do jazdy dwóch samochodów równolegle w każdym z kierunków. Układ ten jest nieprzyjazny dla pieszych i pasażerów, dochodzi tutaj do wypadków. Celem planowanej przez Tramwaje Warszawskie przebudowy tego ciągu jest nie tylko poprawa dostępności przystanków i bezpieczeństwa pasażerów, ale także warunków ruchu tramwajów – pojawić się ma pełny priorytet dla komunikacji szynowej.

Radni: pogorszy się przepustowość

Wydzielenie przystanków wiąże się jednak ze zwężeniem jedni i ograniczeniami w lewoskrętach. Oznacza to, że samochody nie będą mogły już jeździć równolegle. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwia się Rada Dzielnicy Wola, która argumentuje, że zwężenie „znacznie ograniczy przepustowość ulicy”, a zakazanie lewoskrętów „nie znajduje społecznej akceptacji”. Wśród innych kuriozalnych argumentów radni stwierdzili też, że wytyczenie pasa rowerowego „nie znajduje racjonalnego uzasadnienia oraz nie stanowi połączenia z inną trasą ruchu rowerowego”.

Rada Woli obawia się również, że przebudowa uniemożliwi sprawne poruszanie się pojazdów uprzywilejowanych, co stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców. „Istnieje obawa o pogorszenie ogólnych warunków życia mieszkańców, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego dla mieszkańców i użytkowników ruchu w porównaniu z obecnym stanem” – czytamy w stanowisku Rady.

Skorzystają piesi, rowerzyści i tramwaje

Jednoznacznie za przebudową w kształcie proponowanym przez Tramwaje Warszawskie opowiedziała się Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu, skupiająca m.in. przedstawicieli Zielonego Mazowsza, SISKOM-u i Forum Rozwoju Warszawy. Komisja zwróciła uwagę, że spełnienie postulatów Rady Woli, oznaczających de facto zwiększenie liczby pasów, skutkowałoby przeniesieniem części ruchu o charakterze tranzytowym z równoległych dróg o wyższej klasie (np. al. Obrońców Grodna czy Górczewska). Jednocześnie przepustowość ulicy określana jest przez jej najwęższy punkt – przejazd pod torami kolejowymi, gdzie nie ma miejsca na więcej niż jeden pas ruchu.

KDS podkreśla, że inwestycja w znaczący sposób poprawi bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, a ponadto poprawi dostępność komunikacji tramwajowej. Z kolei wprowadzenie priorytetów jest zgodne z polityką transportową miasta, której celem jest uprzywilejowanie transportu szynowego. Zdaniem Komisji dzięki poprawie warunków ruchu tramwajowego, rowerowego i pieszego przepustowość ulicy powinna ulec zmianie. „Zachęcenie mieszkańców do korzystania z takich sposobów przemieszczania się powinno pośrednio pozytywnie wpłynąć na płynność ruchu samochodowego, zmniejszając liczbę samochodów na ulicy” – czytamy w stanowisku KDS.

Komisja odniosła się też do kwestii wytyczenia pasa rowerowego, podkreślając znaczenie tego ciągu w przejazdach między Bemowem a Śródmieściem. – Wprowadzenie pasów rowerowych będzie dobrym krokiem do stworzenia spójnej sieci infrastruktury rowerowej, pozwala bowiem rowerzystom płynnie kontynuować podróż z/na wydzielonych dróg dla rowerów (np. wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia) – czytamy w stanowisku KDS. Komisja przekonuje też, że przy wydzieleniu pasów rowerowych przekrój ulicy nadal będzie umożliwiać wymijanie samochodów przez pojazdy uprzywilejowane.

Wszyscy zjednoczeni

Organizacje społeczne w opiniach dotyczących przebudowy Obozowej są zjednoczone. – Prosimy zwrócić uwagę, że organizacje pozarządowe poprzez KDS, ale również samodzielnie (Zielone Mazowsze) prezentują w omawianym temacie spójne stanowisko – podkreśla Robert Chwiałkowski, sekretarz SISKOM.

Dodatkowy głos, w związku z negatywnym stanowiskiem radnych, postanowił zabrać także SISKOM. – Rada Dzielnicy Wola chce utrzymania przekroju 2 x 2 na Obozowej nawet kosztem bezpieczeństwa ruchu i konieczności zwężania chodników. Nasze stanowisko trafi też do radnych z Woli i do Tramwajów Warszawskich – mówi Chwiałkowski.

SISKOM podkreśla, że „trasa ta, po oddaniu do użytku II linii metra, będzie pełnić istotną funkcję poprzez zapewnienie połączenia Woli (rejon Koła i Młynowa) i Bemowa (Nowe Bemowo, Marynin) ze stacją Rondo Daszyńskiego”. Wprowadzenie priorytetów jest zgodne z wcześniejszymi postulatami, jak i polityką transportową miasta. „Efektywne podnoszenie prędkości komunikacyjnej pozwoli skrócić czas przejazdu, a także wpłynie pozytywnie na atrakcyjność transportu publicznego i poprawi jego wizerunek” – przekonuje SISKOM.
Stowarzyszenie uznało postulaty radnych za szkodliwe. „Przedstawione żądania stoją w sprzeczności nie tylko z wytycznymi zawartymi w dokumentach strategicznych miasta przyjętych przez Radę m.st. Warszawy, ale również są niezgodne z opiniami mieszkańców. SISKOM niejednokrotnie otrzymywał do mieszkańców Woli prośby o podjęcie działań dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ruchu tramwajów w ul. Obozowej” – czytamy w stanowisku SISKOM-u.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Odzyskiwanie przestrzeni
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony