Partnerzy serwisu:

Warszawa: Prace przy tramwaju do pętli Winnica potrwają do końca lipca

Redakcja 31.05.2021

arrow
arrow
Warszawa: Prace przy tramwaju do pętli Winnica potrwają do końca lipca
fot. ZTM
Warszawa: Prace przy tramwaju do pętli Winnica potrwają do końca lipca
Warszawa: Prace przy tramwaju do pętli Winnica potrwają do końca lipca
Warszawa: Prace przy tramwaju do pętli Winnica potrwają do końca lipca
Budowa drogi i torowiska już się kończy, podobnie jak projektowanie skrzyżowania ulic Światowida i Modlińskiej. Powstaje też koncepcja pętli tramwajowo-autobusowej i węzła przesiadkowego. Prace przy nowej linii mają potrwać do końca lipca. Choć jeszcze niedawno deklarowano otwarcie „w połowie roku”, teraz urzędnicy na razie nie deklarują żadnych terminów otwarcia.
Obowiązkami przy budowie trasy tramwajowej do Winnicy dzielą się Zarząd Transportu Miejskiego, który nadzoruje budowę nowego, dwujezdniowego odcinka ulicy Światowida wraz z jej połączeniem z Modlińską oraz Tramwaje Warszawskie, zajmujące się budową nowej trasy tramwajowej. Planowany jest także węzeł przesiadkowy z nową pętlą dla autobusów i tramwajów.

Na torach jest zielono

Nowe jezdnie ulicy Światowida budowane są pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Strumykową a Dionizosa (około 150 m od planowanego skrzyżowania z Modlińską). Roboty trwają równolegle na kilku polach. Wykonawca części drogowej wybudował już nowe sieci – wodociągową, kanalizacyjną i gazową. Niemal ukończone są też sieci telekomunikacyjna i elektroenergetyczna. Gotowy jest nasyp pod budowę chodnika i ścieżki rowerowej. W kwietniu układano też nawierzchnie m.in. z kostki (betonowej i kamiennej) i kamieni brukowych, a także chodniki z płyt betonowych. Trwa montaż słupów i opraw pod oświetlenie uliczne, a na skrzyżowaniu ulicy Leśnej Polanki i Światowida budowana jest sygnalizacja świetlna.

Dużo wykonali już tramwajarze – zamontowali wszystkie szyny i skończyli prace konstrukcyjne przy torowisku. Ułożyli tkaninę geosyntetyczną dla zielonego torowiska i zajęli się rozkładaniem trawy. Co jeszcze jest w planach? Trzeba dokończyć asfaltowanie przejazdów i torowiska przy przystankach, wyszlifować szyny, zamontować elementy małej architektury, systemy sterowania i ogrzewania zwrotnic, prace związane z siecią trakcyjną. Konieczny jest też demontaż rozjazdu przy ul. Strumykowej, gdzie obecnie kończą jazdę tramwaje linii 2.

Budowa nowej trasy tramwajowej i ulicy Światowida ma się zakończyć do końca lipca 2021 roku, co jest zmienionym terminem z uwagi na pandemię – wcześniej zakładano zakończenie prac 28 kwietnia 2021 r. Po uzyskaniu wszystkich, niezbędnych zgód i pozwoleń wydłużą się trasy dwóch linii tramwajowych – 2 i 17 – które będą dojeżdżały do tymczasowej pętli przy ul. Dionizosa. Na razie ZTM nie podaje żadnych terminów otwarcia

Węzeł przesiadkowy w przyszłości

Organizator komunikacji przygotowuje także budowę połączenia nowego odcinka ulicy Światowida z Modlińską. ZTM ma już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego przedsięwzięcia i sukcesywnie odbiera od wykonawcy dokumentację potrzebną do rozpoczęcia budowy. Decyzja ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności dała już ZTM-owi możliwość rozpoczęcia procedury pozyskiwania gruntów.

Ostatnim etapem tworzenia w tym miejscu docelowego węzła przesiadkowego będzie nowa pętla dla autobusów i tramwajów wraz parkingiem P+R. ZTM jest w trakcie przygotowywania koncepcji jak taki węzeł powinien wyglądać – jego budowa jest uzależniona od możliwości finansowych Warszawy. Wstępne założenia dla tego obiektu przewidują, oprócz zintegrowanych platform przystankowych ułatwiających przesiadki, również ok. 15 miejsc postojowych dla autobusów, cztery oddzielne tory odstawcze dla tramwajów oraz parking na ponad 600 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponieważ na ulicach jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych, zaplanowanych jest także osiem stanowisk do ładowania takich pojazdów. Znajdą się tu także stojaki rowerowe oraz zostaną wytyczone strefy postojowe „Kiss and Ride”.

Ostateczny kształt, wielkość oraz układ wjazdów i wyjazdów parkingu P+R zostanie ustalony na podstawie analiz ruchu. Preferowana jest konstrukcja żelbetowa, a wysokość budynku nie może przekroczyć 20 metrów. ZTM zakłada także, że będzie to obiekt przyjazny środowisku – wykorzystujący energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych, kolektory słoneczne, pompy ciepła oraz system retencjonowania wód opadowych.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Tramwaje Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony