Partnerzy serwisu:

Warszawa. Odwołanie do KIO w sprawie przetargu na elektrobusy

Jakub Dybalski 06.10.2016

Warszawa. Odwołanie do KIO w sprawie przetargu na elektrobusy
Ursus dla Warszawyfot. MZA Warszawa
Konsorcjum 2G Bus & Coach (przedstawiciel Solbusa), które zaoferowało w niedawnym przetargu na 10 autobusów elektrycznych najtańsze pojazdy, odwołało się od wyników do Krajowej Izby Odwoławczej. MZA Warszawa wybrały drugą co do ceny ofertę lubelskiego Ursus Busa.
W przetargu złożono trzy oferty. Poza autobusami od Solbusa i z Ursusa swoje autobusy zaoferował stolicy również Solaris, ale jego oferta (26,4 mln zł brutto) była najdroższa. Zamawiający zdecydował się zapłacić Ursusowi 25 mln zł, choć 2G Bus & Coach chciał za swoje pojazdy 23,6 mln zł.

Konsorcjum oferujące solbusy zostało wykluczone, bo nie spełniło wymogu doświadczenia. MZA wymagało od oferentów wykazania się dostawami autobusów elektrycznych o wartości minimum 15 mln zł. 2G Bus & Coach wykazało dostawę 40 hybryd gazowo–elektrycznych do Częstochowy w ramach programu GAZELa. Warszawski przewoźnik wyjaśnił jednak w ogłoszeniu o wyborze najkorzystniejszej oferty, że nie są to autobusy elektryczne, których jedynym napędem jest elektryczny silnik trakcyjny, a dostawą takich należało się wykazać.

W porównaniu z Solarisem, Ursus Bus zaproponował autobusy o podobnym standardzie (Solaris miał nieco bardziej pojemne baterie i wyżej punktowaną konstrukcję poszycia, Ursus zaproponował za to pojazdy o nieco mniejszym zużyciu energii). Ostatecznie zdecydowała cena.

12-metrowe autobusy dla Warszawy mają być zasilane zarówno metodą plug-in, jak i za pomocą pantografu. Muszą pomieścić minimum 70 pasażerów z tego 23 na miejscach siedzących. Będą stacjonować w zajezdniach „Redutowa” i „Woronicza”.

To nie pierwszy przetarg na elektryki w Warszawie, który opiera się o KIO. Dużo bardziej burzliwy był przetarg na pierwsze dziesięć elektrobusów. Dwa lata temu MZA początkowo wybrała dużo tańszą ofertę chińskiego BYD-a, ale po proteście Solarisa Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że ofertę złożono z rażąco niską ceną i do stolicy trafiły autobusy z Bolechowa. Mimo tego po Warszawie, na zasadzie wielomiesięcznych testów, jeżdżą autobusy chińskiego producenta.

Tegoroczne zakupy elektrobusów to część większego projektu, w ramach którego w ciągu najbliższych czterech lat trafi do miasta co najmniej 126 autobusów elektrycznych, z czego 100 przegubowców, które mają kursować po liniach w pobliżu Starego Miasta, Lasu Bielańskiego i na liniach nocnych. Doładowywane nocą przez wtyczkę, a w ciągu dnia przez pantografy na przystankach końcowych, mają korzystać z tego rodzaju infrastruktury w 19 punktach miasta. Pierwsza taka konstrukcja pojawi się najpewniej przed końcem tego roku na przystanku Spartańska, kończącym trasę linii 222.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony