Partnerzy serwisu:

Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10

Przemysław Farsewicz 21.05.2022

arrow
arrow
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Fot. Generalitat (Urząd Miasta)
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Walencja. Otwarto nową linię tramwajową T10
Przez prawie 12 lat w Walencji leżały nieużywane tory tramwajowe, które czekały na ukończenie trasy. Wszystko za sprawą kryzysu finansowego i gospodarczego w Hiszpanii w latach 2011-12, kiedy to wiele projektów infrastrukturalnych trzeba było zawiesić.
Walencja otworzyła właśnie nową linię tramwajową o długości 5,1 km. Łączy ona Alcant z dzielnicą Natzaret w południowo-wschodniej części miasta. Linię poprowadzono przez kompleks obiektów kulturalno-rozrywkowych „Ciudad de las Artes y las Ciencias”, zwanym Miastem Sztuki i Nauki. Trasa tramwaju częściowo prowadzi pod ziemią.

Część nadziemną trasy tramwajowej była właściwie ukończona już wcześniej, podobnie jak konstrukcja tunelu. Budowę wstrzymano jednak w 2011 roku, kiedy Hiszpania borykała się z problemami finansowymi i przeżywała kryzys gospodarczy. Przez lata dyskutowano, czy budowa zostanie kiedykolwiek wznowiona. I tak do przełomu lat 2018/19, gdy z pomocą dodatkowych środków i dotacji z Unii Europejskiej nadszedł wreszcie czas na ułożenie torów w tunelu, rozbudowę stacji oraz budowę sieci trakcyjnej i systemu zasilania na całej trasie. Pozwoliło to uruchomić 17 maja nową linię T10.



Po oficjalnej ceremonii inauguracji z udziałem polityków i przedstawicieli administracji miejskiej pierwszy tramwaj wyjechał w trasę o 13:30. Linię obsługuje siedem niskopodłogowych tramwajów Bombardier Flexity – znane z innych tras uruchamianych przez regionalnego operatora Ferrocarrils de la Generalitat de Valencia (FGV). FGV obsługuje tramwaje i metro w Walencji, a także sieć tramwajową w Alicante i okolicach. Do obsługi trasy T10 wydelegowano cztery tramwaje z Walencji i trzy z Alicante. Zostały specjalnie pomalowane w nowe czerwone i białe barwy – przyszły standard kolorystyczny FGV.

Co ciekawe, linię poprowadzono w odseparowaniu od reszty sieci tramwajowej w Walencji. Trzy z łącznie ośmiu przystanków (Alicante, Russafa i Amado Granell-Montolivet) i 2,2 km torów znajdują się pod ziemią w tunelu, reszta infrastruktury znajduje się na powierzchni, a tory mają wydzielony pas ruchu. Tramwajom nadano także priorytet na skrzyżowaniach. Trasę pokonuje się w około 17 minut – w dni powszednie pojazdy kursują co 15 minut od 5.30 do 22.00, a ostatni kurs odbywa się o 23.25.

Podjęto już decyzję o budowie przedłużenia linii do wybrzeża dzielnicy El Grao, gdzie ma powstać łącznik z istniejącą siecią tramwajową. Pozwoli to na stworzenie nowego bezpośredniego połączenia z Alacant do El Grao jako przyszła linia T11 oraz odgałęzienia do Hospital La Fé, które będzie obsługiwane przez nową linię T12. Szacunkowy czas realizacji tych planów określono w przedziale od 4 do 5 lat.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony