Partnerzy serwisu:

W Tczewie już nie Meteor a Gryf

Przemysław Farsewicz 27.02.2019

W Tczewie już nie Meteor a Gryf
Autobus firmy Meteor Jaworzno w Tczewiefot. Damian Noga, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Zakład Usług Komunalnych w Tczewie powierzy od 1 lipca usługi przewozu autobusami nowej firmie. Od połowy grudnia trwały negocjacje z trzema potencjalnymi przewoźnikami. Ostatecznie, obsługę linii komunikacji obejmie firma Gryf z Żukowa. Dla pasażerów oznacza to m.in. młodszy tabor.
Zakład Usług Komunalnych wyłonił w formie negocjacji nowego przewoźnika do obsługi linii komunikacji miejskiej w Tczewie. Do tej pory, od 2012 roku, usługi świadczyła firma Meteor, której jakość pozostawiała wiele do życzenia. Jak podają lokalne media, przewoźnik ma problemy kadrowe i techniczne z autobusami, a wynikiem tego było także niewykonywanie kursów.

– Rozmowy rozpoczęliśmy w połowie grudnia. Rozmawialiśmy z Meteorem, Arrivą i Gryfem. Wszyscy uczestnicy negocjacji otrzymali komplet informacji na temat naszych wymogów. Mieliśmy określoną kwotę – średniej rocznej miliona euro nett – wyjaśnia Przemysław Boleski, dyrektor Zakładu Usług Komunalnych.

Nowy przewoźnik będzie musiał dostarczyć 25 autobusów do jazdy. Gryf zadeklarował autobusy marki Man, Solaris i Mercedes. Blisko 60 procent z nich ma klimatyzację. Miasto zapłaci także więcej za usługi nowego przewoźnika. Poza wpływami ze sprzedaży biletów, dotychczas firma Meteor otrzymywała od miasta 3 mln zł rocznie. Dopłata do usług Gryfa wyniesie z kolei 4 miliony i 200 tysięcy zł. Kontrakt ma obowiązywać tylko przez półtora roku. Później ma zostać rozpisany przetarg, który pozwoli dołączyć miastu do systemu wspólnego biletu dla całego Pomorza. Dodatkowym wymogiem będą autobusy elektryczne. Kontrakt przewidziano na osiem lat.

Jak podkreśla Przemysław Boleski, dyrektor Zakładu Usług Komunalnych, od 1 lipca pasażerowie zyskają młodszy tabor. – Diametralnie zmieni się wiek autobusów. Do tej pory była mowa o średnim wieku, z kolei teraz określiliśmy maksymalny wiek pojazdów do 14 lat. Najstarszy autobus pochodzi z 2005 roku, a najmłodszy z 2011 – wyjaśnia.

Zmieni się także kolor autobusów, gdyż ZUK nie wymaga konkretnego malowania. Ma być ono jednak zbliżone do siebie we wszystkich pojazdach. Ze względu na krótki okres umowy, kontrakt nie zobowiązuje przewoźnika do umieszczenia w autobusach wyświetlaczy i informacji głosowej o trasie przejazdu. Wzrośnie także o ponad 500 procent kara umowna dla przewoźnika za niewykonane kursy. Nowością będzie możliwość śledzenia trasy autobusów w smartfonach dzięki kodom QR. Na tczewskich ulicach pojawi się także autobus przegubowy, który obsługiwać będzie linie dowożące mieszkańców do największych zakładów pracy.

Obecnie Gryf obsługuje m.in.18 linii komunikacji regionalnej na terenie powiatu kartuskiego, 8 linii w ramach komunikacji gminy Pruszcz Gdański, 11 linii komunikacji regionalnej PKS Gdańsk, trzy bezpłatne linie do centrów handlowych,  linię dalekobieżną pomiędzy Gdańskiem i Płockiem. Autobusy tego przedsiębiorstwa wożą także pracowników do zakładów pracy w Trójmieście i okolicach. Autobusy należące do przedsiębiorstwa jeżdżą również w komunikacji miejskiej w Aglomeracji Gdańskiej dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Wejherowo, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Gryf wraz z autobusami PKS Gdańsk posiada około 200 pojazdów. Głównie są to autobusy marki Mercedenz-Benz.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony