Partnerzy serwisu:

W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii

Witold Urbanowicz 01.09.2020

arrow
arrow
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
wiz. Mostostal Zabrze Biprohut
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
W Gliwicach powstanie centrum przesiadkowe. Komunikacyjna brama metropolii
Pod koniec sierpnia Gliwice podpisało umowę z konsorcjum firm Mostostal Zabrze i PRUiM na budowę nowoczesnego centrum przesiadkowego, które będzie – jak twierdzi miasto – komunikacyjną bramą metropolii Silesia. Realizowana przez miasto inwestycja gruntownie zmieni wygląd tej części Gliwic, tworząc przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.
W Gliwicach powstanie nowoczesne Centrum Przesiadkowe z komunikacją przyjazną mieszkańcom. Nowa inwestycja zintegruje dworzec kolejowy z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym. Inwestycja będzie stanowić impuls do zwiększenia roli kolei w komunikacji w mieście i metropolii oraz przyczyni się do rewitalizacji ścisłego centrum Gliwic.

Umowa na budowę centrum przesiadkowego została podpisana 27 sierpnia w Urzędzie Miejskim w Gliwicach. W ciągu dwóch lat wybuduje je konsorcjum lokalnych firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.

– Za nami żmudny proces przygotowania inwestycji, teraz rozpoczynamy ostatni i najważniejszy jej etap – rusza budowa Centrum Przesiadkowego. Zmieni ono nie tylko wygląd dużej części Gliwic i rozładuje ruch samochodowy w centrum, będzie miało także duże znaczenie dla usprawnienia transportu regionalnego – mówił podczas konferencji prasowej prezydent Gliwic Adam Neumann.

– Inwestycja zmieni wizerunek miasta, ale będzie miała też w przyszłości bardzo istotne znaczenie w całym układzie komunikacyjnym miasta – centrum przesiadkowe będzie pozwalało nam na zmianę podejścia do komunikacji. Chcemy – i nad tym pracujemy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, aby ten transport publiczny opierał się przede wszystkim na kolei metropolitalnej. Do tego wszystkiego jeszcze będą wpisywały się autobusy metropolitalne. W ten sposób to miejsce stanie się takim rzeczywistym centrum komunikacji publicznej. Jesteśmy w trakcie procedury przetargowej na południową część – mówi Mariusz Śpiewok, wiceprezydent Gliwic.

Wartość robót przy budowie centrum przesiadkowego w Gliwicach wyceniono na 183,950 mln zł. Dzięki staraniom miasta i ogromnemu zaangażowaniu w przygotowanie dokumentacji projektowej firmy Mostostal Zabrze Biprohut z Gliwic, udało się pozyskać znaczące dofinansowanie unijne w wysokości 129,5 mln zł. Termin realizacji inwestycji to dwa lata od dnia podpisania umowy.

Centrum przesiadkowe powstanie po północnej stronie dworca PKP, z którym zostanie połączone tunelem. W ramach przedsięwzięcia przewidziano również przebudowę istniejącego tunelu łączącego dworzec PKP z ul. Tarnogórską, budowę dróg wewnętrznych wraz ze stanowiskami peronowymi dla autobusów i zadaszenie terenu peronowego. Zadbano również o infrastrukturę rowerową. Wykonane zostaną drogi rowerowe wraz z parkingami dla rowerów, dedykowane wiaty rowerowe oraz punkty napraw.

Centrum będzie wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej o odjazdach autobusów oraz – w ramach integracji z ruchem kolejowym – o odjazdach pociągów z dworca PKP. Obiekt zyska również ekologiczną instalację fotowoltaiczną o dużej mocy. Centrum będzie w pełni dostępne i przyjazne dla osób niepełnosprawnych.

– Praca nad tą inwestycją to dla nas duża satysfakcja. Zapewniam, że jesteśmy przygotowani do realizacji tego zadania i jak do każdego projektu podejdziemy z dużym zaangażowaniem. Harmonogram prac nie jest zagrożony – mówi Marek Morawski, prezes Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego.

Duże zmiany obejmą również południową stronę dworca PKP. Nowe oblicze zyska plac przed dworcem oraz plac Piastów. Zostaną one kompleksowo przebudowane. W ramach inwestycji przebudowane zostaną również ulice: Bohaterów Getta Warszawskiego od wiaduktu nad torami do ul. Jagiellońskiej, Okopowa oraz część Piwnej, Jagiellońskiej i Zwycięstwa. Termin składania ofert w przetargu na inwestycję po południowej stronie dworca upływa 10 września 2020 r.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony