Partnerzy serwisu:

Velux: Pomagamy poprawić efektywność energetyczną

Roman Czubiński 11.03.2019

Velux: Pomagamy poprawić efektywność energetyczną
Przykładowy efekt programu RenovActivewiz. Velux
Zachęcając właścicieli budynków do ich termomodernizacji, powinno się używać argumentów ekonomicznych, jak i zdrowotnych – uważa rzecznik prasowy Grupy Velux Agnieszka Kamińska. Jak dodaje, należy też propagować właściwą kolejność działań: docieplenie budynku powinno wyprzedzać wymianę źródeł ciepła. Firma zachęca samorządy do współpracy w walce z zanieczyszczeniami powietrza.
Choć temat ogrzewania i efektywności cieplnej budynków pojawia się w mediach najczęściej w kontekście smogu, powiązanych z nim czynników jest o wiele więcej. Jaką wiedzę na ten temat mają właściciele obiektów?

Część inwestorów nie jest do końca świadoma i nie podejmuje decyzji o termomodernizacji swoich budynków, bazując tylko na kryteriach ogólnospołecznych, czyli jakości powietrza. W ramach kampanii „Nie trać energii” przeprowadziliśmy badanie, które wykazało, że 46% ankietowanych decydowało się na remont jedynie dlatego, że chcieli poprawić komfort mieszkania. Drugim kryterium była chęć poprawy jakości i wyglądu pomieszczeń (20%). Tylko 15% decydowało się na remont po to, by obniżyć opłaty za energię.

A co z kryteriami takimi, jak dotacje czy ulga podatkowa?

Co ciekawe, skłoniły one do podjęcia działań tylko 1-2% ankietowanych. Należy więc przede wszystkim edukować konsumentów i informować ich o wieloaspektowych korzyściach płynących z termomodernizacji budynków. Należy do nich także poprawa komfortu naszych domów oraz zdrowia ich mieszkańców. Statystyki są pod tym względem przerażające. 80 mln Europejczyków żyje w „niezdrowych” domach. Około 20% polskich domów jest niedogrzanych i zawilgoconych, panują w nich warunki szkodliwe dla zdrowia. Powinniśmy więc znacznie szerzej pokazywać korzyści wynikające z termomodernizacji budynków.

Jaka powinna być właściwa kolejność przeprowadzenia termomodernizacji?

Jeśli zainstalujemy nowy piec w budynku niespełniającym kryteriów efektywności energetycznej, ciepło będzie z niego uciekało, a właściciel będzie płacił wyższe rachunki z powodu przewymiarowania źródła ciepła. Należy więc tłumaczyć ludziom, by w pierwszej kolejności zadbali o właściwą izolacyjność budynku – ocieplenie ścian, wymianę okien i stolarki. Dopiero później, w kolejnym etapie, należy wymieniać instalacje. Jest to podejście uzasadnione ekonomicznie, dzięki któremu możemy osiągnąć więcej korzyści, niż tylko efekt związany z emisją pyłów.

Na czym polega prowadzony przez Velux program RenovActive? Jakie jest zainteresowanie udziałem w nim?

To przykład partnerskiej współpracy między gminą Anderlecht w zespole miejskim Brukseli a naszą firmą. Naszym celem jest pokazanie, że termomodernizacja nie musi być droga. Ludzie boją się remontować domy z powodu wysokich kosztów. We współpracy z gminą wyremontowaliśmy jeden z miejskich pustostanów. Podzieliliśmy całą termomodernizację na kilka etapów i pokazaliśmy, w jaki sposób można dostosować je do indywidualnej sytuacji konkretnego budynku. Po zakończeniu inwestycji dom stał się opomiarowanym budynkiem, w którym zapanowały warunki bardzo korzystne dla zdrowia. Przede wszystkim jednak pokazaliśmy, że można to zrobić w rozsądnych kosztach, w komunalnych budżetach na remonty, na ogół dość niskich. Nakłoniliśmy gminę do powtórzenia tego procesu w 86 innych lokalizacjach.

Czy są plany przeprowadzenia podobnego przedsięwzięcia we współpracy z którymś z samorządów w Polsce?

Jesteśmy otwarci na propozycje. Jeśli zgłoszą się do nas władze którejś z gmin, chętnie się z nimi zapoznamy. Partnerstwo publiczno-prywatne i pokazywanie mieszkańcom dobrych przykładów jest bardzo ważne. Jeśli ludzie zobaczą, że to działa i że można to przeprowadzić w sposób rozsądny i efektywny kosztowo – znajdzie się wielu chętnych, by to powtórzyć.

Jakie poza tym działania powinny podejmować władze publiczne w celu wspierania termomodernizacji budynków?

Władze samorządowe powinny być otwarte na współpracę z biznesem. W przypadku prac przy budynkach jednorodzinnych inwestor jest bardzo rozproszony. Firmy, które sprzedają materiały budowlane i wykonują usługi, są w bezpośrednim kontakcie z inwestorem indywidualnym – można tu więc połączyć siły i edukować konsumentów, tak by remont domu był bardziej kompleksowy, a konsument mógł skorzystać z dotacji. Będzie wtedy zadowolony, a firma budowlana, która wykona te usługi, zapłaci lokalnie podatek – na czym skorzysta gmina.

Dużą barierą dla inwestorów są kwestie techniczne. Wielu z nich stawia sobie pytania o sposób przeprowadzenia remontu lub o to, czy w ich budynku sprawdzi się konkretne rozwiązanie. Warto ten aspekt uwzględniać. Jeśli ludzie będą przekonani, że dane rozwiązanie jest możliwe, chętniej będą korzystać z dofinansowania i dotacji.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Smog
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony