Partnerzy serwisu:

Ulice Brukseli dla pieszych i rowerzystów. Prędkość ograniczona do 20 km/h

Łukasz Malinowski 21.04.2020

Ulice Brukseli dla pieszych i rowerzystów. Prędkość ograniczona do 20 km/h
fot. blazvog, lic. CC0
Władze Brukseli zamierzają oddać pieszym i rowerzystom ulice w centrum miasta. Wszystko po to, by ograniczyć możliwość kontaktu i ułatwić walkę z koronawirusem. Od maja będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Bruksela wraz z początkiem maja wprowadzi nowe rozwiązania dla pieszych i rowerzystów. W samym centrum miasta na ulicach dopuszczony zostanie ruch pieszy i rowerowy. Ma to związek z powolnym luzowaniem zasad kwarantanny. Władze miasta zdecydowały, że w sytuacji, gdy więcej osób będzie opuszczać domy, należy zwiększyć dostęp do przestrzeni i ułatwić utrzymywanie odpowiedniego dystansu – na wąskich chodnikach i drogach rowerowych mogłoby to być zbyt trudne.

Dopuszczalna prędkość dla pojazdów indywidualnych, autobusów i tramwajów zostanie ograniczona do 20 km/h, a piesi i rowerzyści będą mieli bezwzględne pierwszeństwo. Władze wyjaśniają, że o wprowadzeniu takiego rozwiązania zdecydowano w gęsto zabudowanym obszarze, a uspokojenie ruchu i danie priorytetu pieszym i rowerzystom to jeden z pierwszych środków podejmowanych w ramach wychodzenia z kwarantanny.

Warto zwrócić uwagę na to, że podjęcie takich działań z punktu widzenia polskich miast może być radykalne, ale w samej Brukseli raczej nie jest. Już w listopadzie 2019 roku władze regionalne zapowiedziały, że strefa Tempo 30 od początku roku 2021 obejmie cały region. Już teraz takie ograniczenia prędkości obowiązują w znacznej części belgijskiej stolicy.

To nie jedyny przykład tego typu działań na świecie. O zamknięciu niektórych ulic i oddaniu ich pieszym wcześniej zdecydowały amerykańskie miasta, w tym wyjątkowo mocno dotknięty pandemią Nowy Jork oraz bliski nam Wiedeń. W Berlinie zdecydowano się na wyznaczenie szerszych dróg rowerowych kosztem ulic. Bogota, która od lat regularnie zamyka ulice dla samochodów, zdecydowała się na stworzenie całego tymczasowego systemu dróg dla rowerów.

W tekście pt. "Koronawirus uczy: Przestrzeń zbyt cenna, by tracić ją na samochody" pisaliśmy o tym, że koronawirus powinien zachęcić miasta do całkowitej zmiany sposobu wykorzystania dostępnej przestrzeni i oddania jej mieszkańcom.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony