Partnerzy serwisu:

Tychy: Uruchomienie nowego odcinka sieci trolejbusowej 23 września

Redakcja 13.09.2019

Tychy: Uruchomienie nowego odcinka sieci trolejbusowej 23 września
fot. TLT
Tychy przygotowują się do uruchomienia nowego odcinka sieci trolejbusowej wzdłuż Sikorskiego na Paprocanach. W związku z tym od 23 września zostaną wdrożone zmiany w kursowaniu komunikacji trolejbusowej.
W Tychach po ponad roku zakończyła się budowa sieci trakcyjnej dla trolejbusów wzdłuż Sikorskiego na odcinku Paprocany – Sikorskiego Wiadukt. Z nowego fragmentu sieci będą korzystać od 23 września. Rozpocznie wówczas kursowanie linia G, linia E zmieni natomiast trasę. Ponadto zmianie ma ulec organizacja odjazdów trolejbusów przy dworcu kolejowym.

Zmiany w komunikacji


Trolejbusy linii G będą kursować na trasie: Sikorskiego Wiadukt - Osiedle Z1 - Osiedle Z - Jezioro Paprocańskie - Paprocany Pętla - Paprocany Dymarek - Osiedle W - Sikorskiego Kościół - Osiedle U - Osiedle L - Osiedle R - Stoczniowców 70 - Hetmańska - Harcerska - Hotelowiec - Stadion - Pływalnia - Elfów - Gen. Grota-Roweckiego - Rondo Cassino - Śródmieście - Osiedle O - Osiedle T - Paprocany Dymarek - Paprocany Pętla - Jezioro Paprocańskie - Osiedle Z - Osiedle Z1 - Sikorskiego Wiadukt. Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy trolejbusu, na wyświetlaczach prezentowane będą dwa kierunki: Hotelowiec w pierwszej części trasy oraz Sikorskiego Wiadukt w drugiej, podobnie jak ma to miejsce na okrężnej linii F.

Równocześnie ze startem linii G, zmieniona zostanie trasa linii E, która teraz będzie miała charakter okrężny, trolejbus pojedzie przeciwnie do linii G, obie linie będą się wzajemnie uzupełniać na swoich trasach. Linia E pojedzie na trasie: Sikorskiego Wiadukt - Osiedle Z1 - Osiedle Z - Jezioro Paprocańskie - Paprocany Pętla - Paprocany Dymarek - Osiedle T - Osiedle O - Śródmieście - Rondo Cassino - Gen. Grota-Roweckiego - Elfów - Pływalnia - Stadion - Bielska - Begonii - Harcerska - Hetmańska - Stoczniowców 70 - Osiedle R - Osiedle L - Cztery Pory Roku - Sikorskiego Kościół - Osiedle W - Paprocany Dymarek - Paprocany Pętla - Jezioro Paprocańskie - Osiedle Z - Osiedle Z1 - Sikorskiego Wiadukt. Pojazdy linii E na wyświetlaczach będą prezentowały kierunek Begonii w pierwszej części trasy, a później Sikorskiego Wiadukt.

Od 23 września nastąpi również zmiana organizacyjna na przystanku Dworzec PKP. Ze stanowiska numer 1 będą odjeżdżały trolejbusy linii A i C w kierunku Begonii, Harcerskiej, Hal Targowych. Ze stanowiska numer 2 będą odjeżdżały natomiast trolejbusy linii B i D, w kierunku Hotelowca, Edukacji, Szpitala Wojewódzkiego i Osiedla O.

Uruchomienie nowej linii G i zmodyfikowanie trasy linii E pozwoli na objęcie komunikacją trolejbusową osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu. Z początkowego przystanku trolejbusy linii E i G będą rozpoczynały swoje kursy naprzemiennie, co pół godziny. Linie będą kursowały przez 7 dni w tygodniu.

Kolejnym etapem rozwoju tyskiej sieci linii trolejbusowych będzie przedłużenie linii B do przystanku Sikorskiego Wiadukt. Linia obecnie kończy bieg na pętli Paprocany i póki co tak pozostanie. Jej przedłużenie będzie możliwe dopiero po wygospodarowaniu dodatkowego miejsca postojowego w rejonie przystanku końcowego Sikorskiego Wiadukt, którego planowana jest przebudowa.

Nowinki na Sikorskiego

Na nowo wybudowanym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikach ze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupów trakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesie typu delta, które wcześniej nie były w Tychach stosowane na taką skalę.

Przy okazji budowy sieci trakcyjnej, zostało wymienione oświetlenie uliczne na ulicy Sikorskiego, od pętli Paprocany do wiaduktu przy DK1. Zastosowane zostały tutaj lampy ledowe o dużej efektywności świecenia, które zapewniają dobre oświetlenie drogi i chodnika w każdych warunkach.

Jednym z elementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, która znalazła się na ulicy Sikorskiego. W pełni zautomatyzowana stacja prostownikowa sterowana jest zdalnie przez upoważnionych pracowników z terenu zajezdni. Wyposażona w dwa zasilacze i szereg nowoczesnych rozwiązań wspomagających, pozwoli na niezawodne zasilanie nowego odcinka sieci.

Oprócz budowy nowej sieci trakcyjnej, projekt uruchomienia linii E i G zakłada jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie - na odcinku od Osiedla W do Osiedla R i z powrotem trolejbusy pojadą z wykorzystaniem zasilania bateryjnego. W tym celu zakupione zostały trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe marki Solaris Trollino 12MD, wyposażone w baterie trakcyjne typu LTO, które pozwalają na przejechanie ok 30km bez podłączenia do sieci, z zachowaniem wszystkich parametrów jazdy, pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Zarówno odłączanie od sieci trakcyjnej, jak i późniejsze podłączanie jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzenia z kabiny. Trolejbusy te kursują po Tychach od kilku miesięcy, a teraz dwa z nich zostaną na stałe przypisane do obsługi linii E i G.

Jak wyjaśnia spółka, sieć na tym odcinku jest niezbędna, aby trolejbusy hybrydowe mogły się ładować i aby nie obciążać dodatkowo baterii na dużym wzniesieniu przy piramidzie. A co ważniejsze, będzie tam docelowo kursowała również linia B, na której nie kursują pojazdy z tak pojemnymi bateriami, żeby móc je regularnie eksploatować w takich warunkach.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony