Partnerzy serwisu:

Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy

Witold Urbanowicz 09.11.2016

Tychy do 2024 r. chcą mieć wyłącznie autobusy CNG. Ale nie mikrobusy
fot. Jakub Jackiewicz
PKM w Tychach mocno stawia na autobusy gazowe. Już teraz przedsiębiorstwo posiada największą w kraju flotę pojazdów zasilanych CNG. – Dążymy do tego, by w 2024 r. całkowite usunąć z naszego taboru pojazdy zasilane paliwami konwencjonalnymi – zapowiada Bogdan Marczyk, specjalista ds. technicznych w PKM Tychy.
Historia komunikacji miejskiej w Tychach sięga 1959 r., kiedy przy Sadowej uruchomiona została zajezdnia autobusowa WPK. W 1976 r. oddano do użytku nową zajezdnię przy Towarowej, a w 1982 r. ruszyły trolejbusy. W 1993 r. nastąpiła komunalizacja przedsiębiorstwa komunikacyjnego i powstała spółka prawa handlowego, a w 1998 r. zostały z niej wyodrębnione PKM Tychy, odpowiadające za autobusy oraz TLT, w gestii którego pozostają trolejbusy. W tej chwili PKM obsługuje 42 linie autobusowe i 10 linii mikrobusowych.

PKM w Tychach od dawna stawia na pojazdy z napędem gazowym. – W 1999 r. rozpoczęła się nasza przygoda z paliwami alternatywnymi, kiedy wprowadziliśmy 21 autobusów zasilanych gazem LPG – mówi Bogdan Marczyk, specjalista ds. technicznych w PKM Tychy. Ich eksploatacja zakończyła się w 2006 r.

W 2005 r. PGNiG wybudowało dla PKM stację tankowania CNG. – W 2006 r. zakupiliśmy i wprowadziliśmy do ruchu 18 używanych pojazdów marki Volvo B10L zasilanych CNG, natomiast w 2011 i 2012 r. zakupiliśmy 31 używanych autobusów CNG, głównie marki Solaris – wylicza Marczyk. Niedawno flota pojazdów została wzbogacona o zupełnie nowe pojazdy CNG – w 2015 r. zakupiono ze środków unijnych 36 nowych MAN-ów, wprowadzono też jeden mikrobus Mercedes Spriner.

W tej chwili ponad połowa pojazdów jest zasilana CNG – jeden mikrobus, dwa midibusy, 65 autobusów 12-metrowych i siedem przegubowców. – Łącznie daje nam to 75 autobusów zasilanych gazem. To największy wynik w Polsce – podkreśla Bogdan Marczyk. Dla porównania przedsiębiorstwo posiada też 66 pojazdów z konwencjonalnym napędem (16 mikrobusów, jeden midibus, 15 autobusów 12-metrowych oraz 34 przegubowce).

Tychy są zadowolone z CNG. – Dążymy do tego, by w 2024 r. całkowite usunąć z naszego taboru pojazdy zasilane paliwami konwencjonalnymi. Chcemy mieć wszystkie autobusy zasilane gazem CNG – informuje Marczyk. Nie obejmuje to pojazdów mikrobusowych. – Mamy jeden mikrobus zasilany gazem i cały czas się tego uczymy. Doświadczenie wpływa na to, że decydujemy się na mikrobusy zasilane paliwem konwencjonalnym – wyjaśnia Bogdan Marczyk. W tym przypadku być może PKM zdecyduje się na elektryczne pojazdy.

Co skłania PKM do inwestowania właśnie w CNG? – Zakup autobusów CNG jest trochę droższy niż konwencjonalnych pojazdów, natomiast widać istotną różnicę w emisji spalin – twierdzi Marczyk. Chodzi o składniki spalin CO, HC, NOx, PM. Widać też wyraźne korzyści związane z ograniczaniem hałasu. Pojazdy CNG emitują o 2-3 dB mniej hałasu względem innych pojazdów. – Oznacza to o ok. 40-procentowy niższy poziom hałasu z odległości 7 metrów – wylicza Bogdan Marczyk. Poza tym autobusy CNG mogą być zasilane biometanem, gazem kopalnianym, który po oczyszczeniu i sprężeniu stanowi odnawialne, ekologiczne i ekonomiczne źródło energii.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
KTP 2016
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony