Partnerzy serwisu:

Tramwaje Warszawskie poszukują „zielonych” rozwiązań

Roman Czubiński 25.10.2021

Tramwaje Warszawskie poszukują „zielonych” rozwiązań
fot. Tramwaje Warszawskie
Zielone korytarze tramwajowe to nowy pomysł na zrównoważony transport w Warszawie. Dzięki obsadzaniu roślinnością torów i przyległych do nich terenów, a także słupów trakcyjnych, powierzchnia torowisk ma pełnić nie tylko funkcję transportową, ale i ekologiczną. Korzyścią, oprócz podniesienia jakości życia w mieście, będzie także poprawa wizerunku stolicy.
Tradycje Warszawy, jeśli chodzi o zieleń przy torowiskach, sięgają jeszcze czasów międzywojennych. Już prezydent Stefan Starzyński w latach 30. traktował zieleń jako środek walki o lepszą jakość życia. Władze miasta sadziły wówczas drzewa przy ulicach i obsiewały trawą torowiska tramwajowe. Stare standardy urbanistyczne, również po II wojnie światowej, zakładały obecność pasów zieleni wzdłuż linii tramwajowych. Dziś Tramwaje Warszawskie chcą powracać do dobrych praktyk z przeszłości.

SGGW: Z zielenią – ładniej, czyściej i ciszej

Obecnie tramwaj jest coraz popularniejszym środkiem transportu na całym świecie. Przybywa nowych sieci tramwajowych w państwach tak różnych, jak Mauritius, Szwecja, Ekwador czy Chiny. – W Europie tramwaje przewożą 50 mld pasażerów rocznie. W wielu miastach sieci tramwajowe działają od przeszło stu lat. Niektóre z nich mają standard lekkiej kolei lub premetra, często wyjeżdżają poza granice administracyjne miasta – przypomniał dr hab. inż. Jan Łukaszkiewicz z Katedry Architektury Krajobrazu SGGW.

Do zalet tramwaju należy ekologia, ale też wpływ na jakość wizualną i prestiż przestrzeni miejskiej. – Korzyści to wyższy standard życia, napływ pracowników i zachęta dla inwestorów. Zielone korytarze tramwajowe to jeden ze środków do tego celu. Czerpiemy inspirację z miast francuskich, niemieckich i z hiszpańskiego Bilbao. Linie tramwajowe, otoczone przez zielone bulwary, pomagają przekształcać zdegradowaną przestrzeń miejską – przekonywał naukowiec. Oprócz tego, szczególnie w strefach o zagęszczonej zabudowie, gdzie brakuje miejsca na większe tereny zielone, każda forma zieleni jest bardzo cenna. – To dobre rozwiązanie dla „kanionów miejskich”, takich jak ul. Prosta na warszawskiej Woli – podał przykład.

Zieleń przy torach to również naturalne ograniczenie hałasu, którego natężenie można dzięki niej zmniejszyć nawet o kilkanaście decybeli. – Już samo zielone torowisko pomaga uzyskać pewien efekt, który można dodatkowo zwiększyć dzięki drzewom lub krzewom. Naukowo udowodniono poza tym, że widok zieleni – nawet z okien tramwaju, ale także mieszkania – korzystnie wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne – kontynuował ekspert SGGW.

Torowiska jak Łazienki

Bazując na danych TW z końca 2018 r., pracownicy SGGW oszacowali, że długość torowisk zielonych to łącznie 25,5 km toru pojedynczego. Ich powierzchnia wynosi 8,9 hektara. – Po obsadzeniu trawą lub rozchodnikiem kolejnych odcinków można by otrzymać łączną powierzchnię ponad 41 ha. Dodajmy do tego pasy wokół torowisk, a wynik będzie jeszcze lepszy, porównywalny z dużym parkiem miejskim, takim jak Łazienki Królewskie – wyliczał dr Łukaszkiewicz.

Jak podkreślił, przytorowe formy zieleni mogą mieć bardzo różny charakter: od zwykłego torowiska trawiastego aż do parku linearnego tam, gdzie pozwala na to ilość miejsca. – Rośliny mogą mieć charakter łąkowy, ale też być krzewami lub drzewami. Zmienność ich form jeszcze bardziej zwiększa ich atrakcyjność. Jest też wiele drzew o pokroju wąskokolumnowym, które nie wymagają formowania poprzez przycinanie – zwrócił uwagę. – Dzięki zieleni tramwaj w mieście staje się bardziej „oswojony”. Zieleń pozytywnie oddziałuje na ludzką podświadomość, ma też bardzo dobry odbiór społeczny. Każda jej forma pomaga nie tylko złagodzić „techniczny” wymiar infrastruktury, ale i przekształcić ją w coś pozytywnego. Dlatego istniejące już linie tramwajowe trzeba przekształcać, a nowo budowane – od początku wyposażać w zieleń – podsumował przedstawiciel SGGW.

UP Poznań: Ekologia w parze z ekonomią

Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu skoncentrował się na ekonomicznym i urbanistycznym znaczeniu inwestycji tramwajowych. – Prowadzone od lat 80. badania pokazują bardzo pozytywny wpływ budowy linii tramwajowych na wzrost wartości nieruchomości – i to nawet tam, gdzie estetyka infrastruktury pozostawiała wiele do życzenia. Tereny przy linii są znacznie atrakcyjniejsze tak do zamieszkania, jak i do wielu rodzajów działalności gospodarczej – poinformował. Tramwaj góruje nad autobusem nie tylko parametrami technicznymi, ale i czynnikami psychologicznymi, związanymi z postrzeganiem go przez mieszkańców. Kursowanie tramwaju jest uznawane za pewniejsze, a trasa – bardziej przewidywalna dla przeciętnego użytkownika.

– W urbanistyce francuskiej często pojawia się twierdzenie, że tramwaj jest najlepszym urbanistą – przytoczył dr Beim. Jako przykład podał pętlę zbudowaną w Poznaniu przy ul. Unii Lubelskiej. Choć jej umiejscowienie było podyktowane wyłącznie przyczynami technicznymi, w okolicy pojawili się wkrótce inwestorzy, którzy po uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zaczęli zabudowywać sąsiedztwo pętli. – W reklamach nowych budynków deweloperzy podają w minutach czas potrzebny na dojście do pętli tramwajowej – zaznaczył.

Zielone torowisko łączy te atuty z wysoką jakością przestrzeni miejskiej, ochroną przyrody i krajobrazu. Pozwala ono przeprowadzać linie tramwajowe nawet przez parki oraz inne tereny cenne przyrodniczo. – Łagodzi ono występowanie infrastruktury na obszarach objętych ochroną konserwatorską, niweluje miejskie wyspy ciepła, poprawia retencję wody, a także – przy odpowiednio wyznaczonych przejściach – wymusza pożądane zachowania pieszych – wyliczył pracownik Uniwersytetu. Tramwaj może być także jednym z elementów tworzenia wizerunku miasta, przyczyniać się do budowania identyfikacji mieszkańców z miejscem zamieszkania oraz świadomości ekologicznej. Ostateczny sukces zależy jednak w dużej mierze od działań towarzyszących, takich jak likwidacja parkowania przyulicznego czy nadmiarowej infrastruktury drogowej.

TW: Rozchodniki lepsze od traw

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski omówił ewolucję stosowanych przez spółkę rozwiązań szczegółowych. Kilka lat temu przewoźnik stawiał na torowiska trawiaste o betonowym ruszcie, na głębokości 20-30 cm wypełnione darnią. – Takie rozwiązanie zapewnia jednak tylko ograniczoną retencję wody. Trawa jest kapryśna, wymaga częstej pielęgnacji oraz dużych ilości wody. Zaczęliśmy więc szukać innych rozwiązań – wspominał prezes. Jednym z najbardziej obiecujących kierunków okazało się obsiewanie torów różnymi odmianami rozchodnika. – Są to rośliny bardzo dobrze dostosowane do życia w mieście, łatwo znoszące ciepło, spaliny i suszę, a nawet zimę i posypywanie solą. Nie lubią wilgoci, są więc praktycznie bezobsługowe. Odznaczają się też atrakcyjnym wyglądem – wyliczył ich zalety prezes. Torowiska rozchodnikowe przyjęły się na tyle dobrze, że po kilku latach TW praktycznie zrezygnowały z obsadzania torów trawą. Spółka ma dziś nawet własne, niewielkie pola doświadczalne rozchodnika.

Rośliny nie mogą wprawdzie rosnąć bezpośrednio na tłuczniu, ale można sadzić je w specjalnych metalowych foremkach, luźno związanych z całością torowiska. – Gdy pojawia się konieczność remontu lub podbicia, można je zdjąć i ponownie ułożyć bez szkody dla roślinności. Jesteśmy pod tym względem pionierami. Przeprowadzone przez nas badania przyniosły bardzo pozytywne wyniki. To metoda na szybkie i tanie zazielenienie tras, które inaczej trwałoby latami – podzielił się doświadczeniem prezes warszawskiego przewoźnika.

– Kolejnym krokiem będzie jeszcze tej jesieni obsadzanie słupów trakcyjnych specjalnymi gatunkami pnącz – zapowiedział Bartelski. Będzie to winobluszcz pięciolistkowy oraz kilka odmian winobluszczu trójklapowego. Niedawno pisaliśmy o podobnych planach, wprowadzanych w życie we Wrocławiu.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony