Partnerzy serwisu:

Tramwaje Szczecińskie na razie nie planują zakupu nowego taboru

Jakub Rösler 07.04.2022

Tramwaje Szczecińskie na razie nie planują zakupu nowego taboru
Szczecińska Tatrafot. Jakub Rösler
Tramwaje Szczecińskie od dawna nie kupowały większej liczby nowych tramwajów. Przewoźnik nabył w ostatnich latach kilka sztuk Moderusów Beta, a najnowsze tego typu pojazdu, jakie dotarły do Szczecina, są już dwukierunkowe. Spółka zapowiada jednak, że na razie nie planuje kolejnych zakupów i chce się skupić na remontach już posiadanego taboru.
Mimo modernizacji wielu kilometrów torowisk, Szczecin od wielu lat nie ogłaszał przetargu na zakup nowych tramwajów. Miasto z rozległą siecią tramwajową jest obecnie obsługiwane w głównej mierze przez starszy tabor. Tramwaje Szczecińskie, a więc spółka, która jest tramwajowym operatorem w stolicy Pomorza Zachodniego, posiada na swoim stanie wiele modeli pojazdów, lecz podstawą jej floty są używane Tatry T6A2 oraz KT4Dt.

Dlaczego Tramwaje Szczecińskie kupowały ostatnio pojedyncze sztuki pojazdów?

W Szczecinie możemy także spotkać Swingi wyprodukowane przez Pesę, tych pojazdów jest w mieście 28 czy też Moderusy Alfa oraz Beta. Wśród 8 posiadanych przez Tramwaje Szczecińskie Bet, są cztery dwukierunkowe pojazdy z ostatniego zamówienia. Jednocześnie są to też pierwsze tramwaje dwukierunkowe, jakie poruszają się po ulicach Szczecina. Ostatnim dużym zamówieniem dotyczącym zakupu nowych tramwajów był przetarg, w ramach którego do miasta Gryfa dotarły pojazdy Pesa Swing. Od tego czasu kupowano już tylko pojedyncze sztuki tramwajów od Modertransu. Dlaczego tak się działo?

– Miasto zdaje sobie sprawę z potrzeba taborowych, ale możliwości finansowe są ograniczone. W ostatnich 2-ch latach zakupiliśmy 4 pojazdy dwukierunkowe. Zakup większej ilości taboru wymaga znacznych nakładów i będzie możliwy przy pozyskaniu zewnętrznego finansowania – odpowiada Przemysław Białkowski, dyrektor ds. Eksploatacji w spółce Tramwaje Szczecińskie

Brak planów zakupowych

Czy sytuacja ta się zmieni ?

Przemysław Białkowski mówi, iż przewoźnik nie planuje na razie zakupu nowego taboru tramwajowego. Dyrektor dodał też, iż spółka przygotowuje się do remontu 12 tramwajów Tatra KT4Dt z opcją na remont kolejnych 4. To przedsięwzięcie ma wykonać wydział remontowy spółki. Ponadto trwa modernizacja trzech kompletów wózków z pojazdów Pesa Swing, a ostatnio ogłoszono przetarg na takie same działania dla kolejnych czterech zestawów wózków.

Remont przechodzi także tramwaj historyczny 4N.

Możliwe dalsze zakupy tramwajów dwukierunkowych i tzw. składaków

– Ostatnie inwestycje taborowe skierowaliśmy w stronę tramwajów dwukierunkowych. Umowa podpisana była na dostawę nowych nadwozi, elementów i podzespołów do zmontowania dwóch częściowo niskopodłogowych, przegubowych, wieloczłonowych tramwajów dwukierunkowych. W przypadku pojawienia się możliwości finansowych, przy zakupie nowych tramwajów będą brane pod uwagę także pojazdy dwukierunkowe – odpowiedział nam Przemysław Białkowski, pytany o to, czy spółka chce inwestować w tramwaje jedno czy dwukierunkowe.

Dyrektor mówi też, że Tramwaje Szczecińskie nadal nie wykluczają zakupu tramwajów do samodzielnego złożenia, tak jak miało to miejsce w przypadku szczecińskich Bet. Przewoźnik nie myśli natomiast o zakupach dłuższych pojazdów niż te, które obecnie użytkuje, w stolicy Pomorza Zachodniego raczej nie zobaczymy więc tramwajów o długości 40 metrów bądź większej, o których myśli chociażby MPK Poznań.

Do Tatr dołączą kolejne używki?

Dyrektor dodaje, że Tramwaje Szczecińskie monitorują też rynek pojazdów używanych i jeśli pojawi się na nim wartościowy tabor, to zostaną dokonane analizy techniczne i finansowe w sprawie ewentualnych zakupów takich egzemplarzy. Pojazdami kupowanymi jako używane były właśnie oba modele Tatr jeżdżących po Szczecinie.

– Sukcesywne wycofywanie taboru wysokopodłogowego ma związek z pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania na zakup nowego taboru. Ważnym elementem jest także poprawa infrastruktury torowej. W najbliższej perspektywie nie jest możliwe całkowite wycofanie tramwajowego taboru wysokopodłogowego. Zwiększamy udział we flocie tramwajów tych z niską podłogą m.in. wprowadzając w ostatnim czasie do eksploatacji tramwaje częściowo niskopodłogowe – mówi Przemysław Białkowski, pytany o to, kiedy uda się wyeliminować z floty tabor w pełni niskopodłogowy.

Tramwaje Szczecińskie nie planują natomiast zakupów pojazdów technicznych, lecz w przyszłym roku co najmniej jeden taki pojazd ma przejść remont.

Potrzebne będą tramwaje niskopodłogowe

W ostatnim czasie szeroko opisywaliśmy plany miasta na rozwój sieci tramwajowej. Nowe torowiska i trasy będą wymagały zakupu nowego taboru, zapytaliśmy więc Przemysława Białkowskiego o to, jak może wzrosnąć zapotrzebowanie na nowe tramwaje przy założeniu, iż siatka transportowa miasta będzie się rozwijać.

– W momencie oddawania nowych i wyremontowanych odcinków z pewnością wzrośnie zapotrzebowanie na tabor niskopodłogowy. W tej chwili ciężko przewidzieć ile dokładnie tramwajów należałoby zakupić. Z pewnością siatka połączeń będzie uwzględniać sytuację taborową, a mieszkańcy nie muszą się obawiać, że nie będzie połączeń na nowych torowiskach – kończy dyrektor Białkowski.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony