Partnerzy serwisu:

Tramwaje Astra kończą służbę w Pilźnie

Witold Urbanowicz 18.03.2021

Tramwaje Astra kończą służbę w Pilźnie
fot. Dopravni Podnik Plzen
Pilzno kończy eksploatację pierwszych częściowo niskopodłogowych tramwajów, jakie wyprodukowała pilzneńska Škoda.  Pierwszy tramwaj serii 03T, znanej pod nazwą Astra, został zaprezentowały 24 lata temu. Po raz ostatni w ruchu liniowym wyjechały na miasto 18 marca, obsługując linię nr 1.
Jak przypomina portal Ceskoslvensky dopravak, historia tramwajów 03T sięga lat 90. XX w. i przekształceń na czeskim rynku tramwajowym. Inekon połączył siły ze sprywatyzowaną Škodą i opracował projekt pierwszego częściowo niskopodłogowego tramwaju. Za ”ojca” projektu uznaje się Ivana Linharta, projektanta tramwajów KT4D, T5C5 czy KT8D5.

Produkcja pierwszego, trzyczłonowego pojazdu rozpoczęła się w 1996 r. W kolejnym roku zaprezentowano dwa prototypowe tramwaje (nr 300 i 301). Pierwszy pojazd rozpoczął jazdy próbne w Pilźnie pod koniec 1997 r., dzierżąc miano pierwszego nowoczesnego tramwaju w Pilźnie z silnikami na prąd przemienny oraz pierwszego od II wojny światowej tramwaju produkcji Škody. W ramach testów przejechał bez pasażerów blisko 3000 km. Pierwszy oficjalny przejazd z pasażerami odbył się natomiast 17 kwietnia 1998 r. w Ostrawie, gdzie również były prowadzone jazdy próbne. Pojazd ten – nr 300 – nie przetrwał do naszych czasów, gdyż został zezłomowany po wypadku w 2006 r.

Dwa pierwsze pojazdy były przystosowane do jazdy ukrotnionej, ale poza testami ta możliwość nie była wykorzystywana. Plany producentów były ambitne i zakładały produkcję także cztero-, pięcio- i siedmioczłonowych tramwajów. Nie było jednak wówczas zainteresowania na rynku takimi pojazdami.

Ostatecznie seryjne pojazdy trafiły do Pilzna, Ostrawy, Ołomuńca, Mostu i Brna. Wyprodukowano w sumie 48 takich pojazdów, z czego 11 jeździło w Pilźnie. Funkcjonowały one pod nazwą „Astra”, co było skrótem od asynchronicznego tramwaju bądź „Anitra” (asynchroniczny niskopodłogowy tramwaj). Znane były też pod nazwą Škoda Inekon LTM 10.08 bądź później – gdy partnerstwo z Inekonem zaczęło szwankować – Škoda 03T.

Jak donosi portal Ceskoslovensky dopravak, problemem okazała się dostawa części zamiennych, przez co wozy w Pilźnie ulegały stopniowej kanibalizacji. Wraz z dostawą tramwajów EVO2 firmy Pragoimex zaczęto powoli wycofywać wozy – pomimo młodego wieku i dokonanych rozległych napraw. Część wozów trafiła do Ostrawy i Brna jako magazyny części zamiennych, dwa pojazdy trafiły w ręce osób prywatnych.

Po raz ostatni wozy nr 301 (prototyp) i 303 wyjechały na ulice 18 marca. Pierwszy z nich zostanie w Pilźnie jako wóz historyczny, a drugi trafi do Muzeum Transportu w Strašicach.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony