Partnerzy serwisu:

Tramwaj Korsarz wypłynął do Kaliningradu. Będzie nowa linia?

Witold Urbanowicz 21.12.2020

Tramwaj Korsarz wypłynął do Kaliningradu. Będzie nowa linia?
fot. PK TS
Firma PK Transportnyje Sistiemy wysłała do Kaliningradu swój pierwszy, w pełni niskopodłogowy tramwaj dla sieci o rozstawie szyn 1000 mm. Pojazd Korsarz będzie tutaj testowany do końca stycznia 2021 r. i może stać się ratunkiem dla tutejszej sieci tramwajowej. Nowe władze miasta mówią o planach wznowienia ruchu na jednej z zawieszonych przed laty linii.
W pełni niskopodłogowy dwuczłonowy tramwaj Korsarz opuścił Newskie Zakłady Transportu Elektrycznego im. F. A. Pirockiego w Sankt Petersburgu, należące do PK TS, i na statku jest przewożony do Kaliningradu. Tutaj rozpocznie próbną eksploatację, która potrwa do końca stycznia. – Kaliningrad to wyjątkowe miasto, które przyciąga miliony turystów z całego świata. Znajduje się tutaj jedna z najstarszych sieci tramwajowych w Rosji, co można uznać również za jedną z atrakcji miasta. Nowoczesny tramwaj Korsarz stanie się prawdziwą ozdobą ulicznego pejzażu. Jestem przekonany, że mieszkańcy i goście miasta będą zachwyceni jego stylowym wyglądem oraz poziomem komfortu – mówi Feliks Winokur, szef PK TS.

Pojazd został wyprodukowany z myślą o Kaliningradzie, Piatigorsku czy Eupatorii (na Krymie pod kontrolą Rosji). Nietypowy jak na Rosję rozstaw szyn utrudniał tym miastom pozyskiwanie taboru.

Dwuczłonowy pojazd może pomieścić 177 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację, dynamiczną informację pasażerską, wi-fi i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Ponadto posiada moduł autonomicznej jazdy, pozwalający na przejechanie 1000 m.


fot. PK TS

Producent szczególnie dumny jest z unikalnej konstrukcji wózków z zachowaniem możliwie najszerszego przejścia w rejonie kół. Zastosowano dwustopniowe zawieszenie z elementami gumowo-metalowymi i sprężynami śrubowymi, które mają gwarantować mniejsze zużycie szyny.

W Kaliningradzie uruchomiono tramwaje konne w 1881 r., a elektrycznie w 1895 r. Obecnie w mieście funkcjonuje zaledwie jedna linia tramwajowa o długości blisko 11 km. Trzonem taboru są wysokopodłogowe Tatry KT4D, KT4SU i T4D. Miasto posiada też jednego trójczłonowego Swinga 121NaK, dostarczonego przez Pesę w 2012 r. Codziennie na miasto wyjeżdża 12 tramwajów.

Niewykluczone jednak, że Korsarze przyczynią się nie tylko do utrzymania, ale i rozwoju sieci tramwajowej w Kaliningradzie. – Jeśli wam się spodoba tramwaj, to ze środków regionalnych pomożemy miastu z finansami i zakupimy nowe tramwaje. Na szczęście, Jelena Djatłowa, głowa administracji Kaliningrada, już przygotowuje plan wznowienia ruchu na starych trasach – napisał przed miesiącem Anton Alichanow, gubernator.

Djatłowa, która w listopadzie wygrała konkurs na burmistrza Kaliningradu, zapewniała, że „na pewno nie będzie burmistrzem, który zabije tramwaj”. – Została u nas jedna trasa, piątka. Moje głębokie marzenie to otworzyć jeszcze jedną trasę od Dworca Południowego do Parku Centralnego. Zachowała się pętla, można to zrobić. Liczymy teraz ile to kosztuje – mówi Jelena Diatłowa. Koszt wznowienia ruchu na Prospekcie Mira szacowany jest na 23 mln rubli (ok. 1,1 mln zł). Burmistrz wspomniała też o torach na ulicy Tielmana, choć nie ma jeszcze żadnej decyzji w tej sprawie, a utrudnieniem jest brak zachowanej pętli.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony