Partnerzy serwisu:

Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)

jar, Rynek Kolejowy 03.08.2019

arrow
arrow
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
fot. jar (2019)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Tramwaj konny w Mrozach (fotorelacja)
Kolej konna Mrozy – Rudka w XXI w. jest bez wątpienia wyjątkowym miejscem ma turystycznej mapie kraju. Na blisko dwukilometrowej trasie wagonik napędzany siłą mięśni zwierzęcia w 2019 r. pojedzie jeszcze tylko przez dwa dni. Co ciekawe, na pokład wagoniku może zostać zabranych tylko 6 osób.
Kolej konna funkcjonowała przez kilkadziesiąt lat – od początku do lat 60. XX w. Powstała w celu dowozu materiałów na budowę sanatorium pulmonologicznego i przeciwgruźliczego. Po jego uruchomieniu realizowała połączenie pasażerskie, zapewniając dojazd ze stacji kolejowej w Mrozach do Rudki Sanatoryjnej. Do samego końca siłą pociągową były konie. Po likwidacji przewozów wagonik trafił do sochaczewskiego Muzeum Kolei Wąskotorowych, a w terenie po linii pozostał nasyp.

Na początku XXI w. zapadła decyzja o odbudowie kolei konnej. Z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Mrozów oraz samorządu lokalnego, za zgodą ministra środowiska (linia w części położona jest na terenie rezerwatu przyrody Rudka Sanatoryjna, który utworzono w celu zachowania fragmentu lasu mieszanego o wysokich walorach przyrodniczych) przystąpiono do realizacji inwestycji. Infrastrukturę oraz wagonik wykonano z pomocą środków europejskich na rozwój obszarów wiejskich (PROW). Ciekawostką jest, że zastosowano szyny S10, a tor ma o prześwit 900 mm. Dla uatrakcyjnienia przejazdu przy linii posadowiono tablice edukacyjne.

Po rozpoczęciu przewozów kolejka cieszy się zainteresowaniem podróżnych. Realizacja przewozów organizowanych przez Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Mrozach nie odbywa się jednak bez przeszkód – okresowo problemem było zapewnienie odpowiedniej siły pociągowej. W 2019 r. kursy realizowane są przez firmę BL Bingo Henryk Lasota z Warszawy.

Obowiązujący rozkład jazdy zakłada kursowanie tramwaju tylko przez sześć dni w roku – w tym sezonie pojedzie jeszcze tylko w 11 sierpnia i 8 września w godzinach 14:00-18:00. W każdy z wymienionych dni może maksymalnie pojechać tylko 30 osób (6 osób na jeden kurs). To ograniczenie wynika z wymogu ochrony zwierząt. Z uwagi na niewielką liczbę miejsc sugerowany jest zakup biletów przez Internet. Cena biletu normalnego za przejazd wynosi 16 zł, szeroka grupa osób może skorzystać z ulg. Podczas przejazdu nie przewiduje się postojów. W przypadku przejazdu tam i z powrotem obsługa zabrania wysiadania z wagoniku w Rudce, mimo kilkuminutowego trwania manewrów związanych ze zmianą kierunku jazdy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony