Partnerzy serwisu:

Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy

Jakub Rösler 15.03.2022

arrow
arrow
Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy
Ślepy, drugi tor w kierunku CH Ster. Inwestycja ma objąć także "odślepienie" i wykorzystanie toru fot. Jakub Rösler
Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy
Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy
Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy
Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy
Jedną z nowych tras tramwajowych, jaką w najbliższych latach planował wybudować Szczecin, miała być budowa nowego torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu wraz z pętlą tramwajową przy CH Ster. Inwestycja została określona jako tramwaj do Mierzyna. W 2018 roku miasto ogłosiło przetarg na jego budowę, lecz ostatecznie z powodu ofert przekraczających budżet, postępowanie zostało unieważnione. Od tego momentu mijają już prawie 3 lata, a nowego przetargu wciąż nie ma. Czy inwestycja została odłożona na półkę?
W ostatnich latach Szczecin skupiał się głównie na modernizacji już istniejącej sieci tramwajowej, która w wielu miejscach była w bardzo złym stanie technicznym. Aktualnie prace toczą się w wielu lokalizacjach zachodniopomorskiej stolicy, a kolejne są w planach. W grudniu 2021 roku miasto oddało też do użytku zupełnie nową trasę tramwajową na Szafera. Samorząd planuje jej wydłużenie i budowę drugiego odcinka, do obecnie istniejącej pętli tramwajowej na Krzekowie. Sieć tramwajowa miała się także powiększyć o kolejny nowy odcinek torów, ten prowadzący do CH Ster.

Nowa pętla i 800 metrów toru

Inwestycja szybko została określona jako tzw. “Tramwaj do Mierzyna”. Zadanie polega na budowie nowego fragmentu torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu, wraz z pełnoprawną, trzytorową pętlą zlokalizowaną przy popularnym Sterze. Pętla ma być umiejscowiona na działce znajdującej się między dwoma jezdniami drogi krajowej numer 10. W sumie ma powstać 800 metrów nowej, dwutorowej trasy, która zacznie bieg od ulicy Kwiatowej, gdzie obecnie znajduje się przystanek końcowy Gumieńce. Inwestycja ma także objąć budowę drugiego toru w ciągu ulicy Ku Słońcu, od Ronda Gierosa do przystanku Gumieńce. Tramwaje mają mieć możliwość wjazdu w ulicę Kwiatową zarówno od Ku Słońcu, jak i od nowo planowanej pętli.

Przetarg z 2018 roku unieważniono. Co dalej?

Przetarg w tej sprawie ruszył jesienią 2018 roku. W postępowaniu wpłynęło co prawda kilka ofert, lecz wszystkie znacznie przekroczyły budżet miasta. Ostatecznie przetarg został unieważniony w 2019 roku i na razie nie zapowiada się, aby został rozpisany na nowo.

– Projekt związany z przebudową torowiska i budową pętli tramwajowej Mierzyn przy Centrum Handlowym Ster, czeka na realizację. Tak jak wielokrotnie było to sygnalizowane, czekamy na możliwości pozyskania dofinansowania unijnego w tym zakresie. Cztery lata temu szacowaliśmy koszt tej inwestycji na ok 60-70 mln zł, jednak oferty w przetargu znacznie przekraczały nasz budżet. Przy obecnych uwarunkowaniach rynkowych, można zakładać, że koszt tej inwestycji wyniesie na pewno ponad 100-150 mln złotych – poinformował nas Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.

Konsultacje społeczne w postaci… 12 pytań zamkniętych

Miasto przeprowadziło też kilka miesięcy temu konsultacje społeczne, które polegały na wypełnieniu przez respondentów i respondentki ankiety składającej się z… 12 pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 1140 osób. W jego wyniku powstał krótki raport, dostępny pod tym adresem. Poza opisem zakresu inwestycji możemy w nim przeczytać, iż “Budowa torowiska do pętli Mierzyn wraz z przebudową układu drogowego będzie wymagała wycinki około 168 drzew. Plan nasadzeń drzew i krzewów zakłada: 288 nasadzeń zastępczych drzew i 940 m2 krzewów”. Tej kwestii poświęcono także jedno z 12 pytań w ankiecie.

Znaczne poparcie dla budowy nowej trasy i ankietowe paradoksy

Znaczna większość pytanych popiera budowę nowej linii (84,48%), podobnie jak budowę pętli przy CH Ster (80,86%). Paradoksem jest to, że jednocześnie prawie 65% osób poparło postulat, aby na nowej trasie kursowały tramwaje… dwukierunkowe, których użycie nie będzie konieczne w przypadku budowy pętli.

Na razie bez zmian w projekcie

Ankietowani popierają też pomysł, aby przystanek na ulicy Kwiatowej przestał być obsługiwany przez tramwaje i miał już charakter wyłącznie autobusowy. Wynika więc z tego to, iż respondenci i respondentki chcieliby, aby tramwaje kursowały tylko w pełnej relacji, aż do CH Ster.

– Na dzisiaj nie planujemy zmian w projekcie. Nie licząc pętli, na trasie będą trzy nowe przystanki – odpowiada Piotr Zieliński, pytany o ewentualne zmiany w projekcie, jakie mogłyby płynąć z konsultacji społecznych, w tym ewentualną zmianę pętli na tzw. krańcówkę, która musiałaby być obsługiwana taborem dwukierunkowym.

Tramwaj do Mierzyna czeka więc na fundusze unijne, podobnie jak wiele innych inicjatyw tramwajowych w Polsce.




PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony